Start > Körkortsforum > När behöver polis tillkallas/ …

När behöver polis tillkallas/ fråga om rattfylleri

Cornelia 2016-08-11 19:39 ! Citera #
Frågan om när mans ska tillkalla Polis gäller bara vid egendoms skada. Du är däremot skyldig att hjälpa till på en olycksplats om du kommer till en olycksplats där det inte redan finns tillräckligt med personer som engagerar sig i olyckan.
Se korrekt svar på länk nedan till trafikbrottslagen.
http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm

Vad det gäller om du kan bli straffad för att ha 0.1 promille i blodet är svaret nej. Du kan givetvis bli straffad för en försummelse du gjort i trafiken medan du varit rattfull, men du blir inte straffad för själva alkoholhalten i blodet. Du bli dömd för rattfylla från och med 0.2 promille bara genom att vara påverkad, utan att ha orsakat någon skada eller dylikt.

”Det kan räknas som rattfylleri även under gränsvärdena, om körningen varit vårdslös. I andra fall kan det räcka med en varning, trots att du legat över gränsvärdena.” se länk: https://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/
T. 2016-08-12 22:34 ! Citera #
Cornelia 2016-08-11
Frågan om när mans ska tillkalla Polis gäller bara vid egendoms skada. Du är däremot skyldig att hjälpa till på en olycksplats om du kommer till en olycksplats där det inte redan finns tillräckligt med personer som engagerar sig i olyckan.
Se korrekt svar på länk nedan till trafikbrottslagen.
http://www.trafiksakerhet.se/ansvar.htm

Vad det gäller om du kan bli straffad för att ha 0.1 promille i blodet är svaret nej. Du kan givetvis bli straffad för en försummelse du gjort i trafiken medan du varit rattfull, men du blir inte straffad för själva alkoholhalten i blodet. Du bli dömd för rattfylla från och med 0.2 promille bara genom att vara påverkad, utan att ha orsakat någon skada eller dylikt.

”Det kan räknas som rattfylleri även under gränsvärdena, om körningen varit vårdslös. I andra fall kan det räcka med en varning, trots att du legat över gränsvärdena.” se länk: https://korkortonline.se/teori/alkohol-rattfylla/
Vid egendomsskada behöver polisen inte tillkallas om du kan få tag i ägaren till det andra fordonet. Däremot måste polisen tillkallas vid svår personskada så det är det rätta svaret.

Du har även fel på den andra frågan. I boken står det följande: ”En promillehalt på 0,2 eller över räknas som rattfylleri. Du kan dock dömas för detta även med lägre halt om det framgått att du inte kört trafiksäkert på grund av ditt tillstånd.”
Eva 2016-08-21 20:04 ! Citera #
baldypwn 2010-03-28
Hej alla!

Vilken bra sida för oss som håller på med att ta körkort =)

Jag har två stycken frågor vars svar jag inte hittar i boken.

1. När är du tvungen att tillkalla polis i samband med en trafikolycka?

a: Vid egendomsskada (jag lutar åt denna)
b: När olyckan skett på natten
c: När trafikanordning rubbats
d: vid svår personskada

2. Kan man straffas med 0,1 promille alkohol i blodet? (på denna fråga är jag dock mer osäker)
A:ja,om man inte på ett betryggande sätt kan framföra fordonet
B:Nej, gränsen för rattfylleri är 0,2 promille
C:Ja, men endast om man orsakat en trafikolycka med personskada

Tack för hjälpen jag fått =)
Hej jag tror att det handlar om vid svår personskada dem menar på teorin har själv
haft samma fråga i min teoridel
Duschta 2018-03-28 01:41 ! Citera #
Egendomskada!
Gäst 2018-03-28 13:56 ! Citera #
Duschta 2018-03-28
Egendomskada!
Nä, vid personskada. Vid egendomsskada så ska man bara prata med den andra bilföraren som varit inblandad och ta kontakt med försäkringsbolag.
RL elev 2019-01-14 20:40 ! Citera #
Gäst 2010-05-03
Fast är det verkligen så? Jag fick höra att de måste ha gränsen vid 0,2 eftersom man kan ha alkohol naturligt i kroppen? Men kör man vårdslöst så gör man det iofs...
Du har såå rätt om det! Man har naturligt alkohol i blodet och där av så får man köra vidare om man kör säkert annars så får man böter för lätt rattfylleri vid 0.2 promille och tung rattfylleri så är det ju 0.8 promille.

:)
Gäst3 2019-01-14 23:10 ! Citera #
RL elev 2019-01-14
Du har såå rätt om det! Man har naturligt alkohol i blodet och där av så får man köra vidare om man kör säkert annars så får man böter för lätt rattfylleri vid 0.2 promille och tung rattfylleri så är det ju 0.8 promille.

:)
@ RL elev

Du borde läsa på teorin lite bättre då grov rattfylleri går vid 1.0 promille och inte 0.8 :D
d: 2019-02-08 09:15 ! Citera #
D: vid svår personskada
Gäst 2019-02-08 16:27 ! Citera #
d: 2019-02-08
D: vid svår personskada
Det behöver inte bara vara vid svåra personskador, utan det räcker med att det är personskador..
Gäst 2019-08-17 10:36 ! Citera #
Hej
Blev stoppad o hade 0.27 dagen efter så klart undrar om nån vet vad de blir av de ??? Har inget i registret

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo