Start > Körkortsforum > Hantera nervositet - tips?

Hantera nervositet - tips?

Nervvraket 2019-04-02 21:27 ! Citera #
Hej!

Jag ska köra upp om drygt 3 veckor och är livrädd för att nervositeten kommer förstöra för mig. Vill därför fråga om någon har tips på hur man lugnar sig och gör sitt bästa under press? Specifikt gällande uppkörning...

Jättetack på förhand! :lol:
Insider 2019-04-02 22:22 ! Citera #
Ok. Först och främst, du är HELT normal som känner dig nervös! Ingen kommer till körprov och är likgiltig. Du är NORMAL!

Sedan så kan du läsa dig till tips och trick, hit och dit bla bla bla. INGET kommer hjälpa för när du är där så kommer du vara nervös. Försök att faktiskt finna dig i den tanken istället för att motarbeta den och få panik när du inser att du är nervös.

Det BÄSTA botemedlet mot att minska din nervositet är att faktiskt, inserst inne känna att man KAN det här. Och det KAN du! För om du är vettig vilket jag hoppad du är så kommer du nu inse två saker:

1, Du ska köra bil PRECIS som vanligt i ENDAST 30 min. Du har säkert kört flera timmar innan! Inget under provet kommer vara någon nyhet för dig, allt har du gjort innan. Sen om du tränat på rätt sätt och tillräckligt så kommer du göra det riktigt bra också!

2, misslyckas du så blir man inte avrättat. Du går hem, funderar på vart det gick snett. Kanske läsa protokollet du fick av inspektören, TRÄNA lite mer och gör det igen.

Så för att sammanfatta: Du är och KOMMER vara nervös hur mycket du en försöker. Bara omfamna tanken att det är normalt!
Du kommer klara det galant om du är tillräckligt duktig på att köra bil och på att planera din körväg.

Hälsningar, någon som vet vad du går igenom! :)
Nervvraket 2019-04-03 19:18 ! Citera #
TACK! Vad fin du är som tar dig tid att peppa en främling. Och riktigt, riktigt bra tips - det är inte döden att vara nervös och jag får luta mig mot tanken att jag ju faktiskt kan det här.

:lol: :D
Börje Kugg 2019-04-03 20:29 ! Citera #
Öva så mycket att allt kring bilkörning känns naturligt är mitt första råd.

Och tänk på att det alltid kommer fler chanser - du ska inte ta det för lätt, men du ska heller inte se det som döden att misslyckas.

Om du inte blir godkänd kommer inspektören säga till vad du gjort för fel, fylla i protokollet på sin läsplatta. Därefter går han/hon ur bilen, vidare till nästa prov eller på rast och lämnar dig ifred. Det är inte värre än så.
Gäst 2019-04-04 13:56 ! Citera #
Ha en uppvärmning innan så känner du dig mer uppvärmd och mindre nervös!
Tänk bara på att det är som en vanlig lektion!
Följ inspektörens anvisningar så kommer det att gå bra! Även om gör något fel, tänk inte på det, fortsätt köra som vanligt. Bara för att du gjort ett litet fel så betyder det inte att du blivit kuggad, dem bedömer helheten.
Jag skulle svänga vänster men körde rakt fram, blev ändå godkänd.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor