Start > Körkortsforum > Uppkörning i Norrtälje

Uppkörning i Norrtälje

Alice 2019-04-02 11:32 ! Citera #
I onsdags förra veckan klarade jag äntligen min uppkörning.
Jag har tidigare kört upp två ggr i Jakobsberg och kuggat men nu när jag körde upp i Norrtälje så klarade jag det.
Tredje gången gillt!

Min uppkörning i Norrtälje innefattade:
Parkering, Backning, Start i lutning, Vändning, Användande av reglage, Oskyddade trafikanter, Körning i körfält/Körfältsbyte, Gatukorsning, Signalreglerad korsning, Cirkulationsplats, Passerande av stillast fordon, Körning i tätort, Självstän[i]dig körning mot mål, Körning i vägarbetsområde, Motorväg/motortrafikled, Infart/körning på landsväg, Sväng från landsväg, Riskfyllt/halt väglag, Körning på landsväg, Körning mot mål, Parkering, Backning.

Det ser ut att vara en hel del men är egentligen det man möter i trafiken varje dag.

I Norrtälje så gäller i 50 km/h i timmen i stort sett hela området. Detta är därför inget som återkommer utan många av vägarna saknar hastighetsskyltar så det gäller att vara uppmärksam.

Det är även många korsningar med flera filer så är även viktigt att ha koll på markeringarna i marken.
Till korsningarna finns även cykelpassager och övergångsställen där det gäller att vara säker på trafikreglerna och väjningsplikten.

Jag tycker att det var skönt att köra i Norrtälje, jämfört med Jakobsberg. I Norrtälje var det lugnare iom hastighetsbegränsningrna och de mindre gatorna. Det var däremot mer fotgängare runt vägen. Jag skulle rekommendera att åka upp några helger innan uppkörningen och lära känna området lite.

Ta ett djupt andetag så fort du står still i en korsning för att lugna nerverna och skicka syre till hjärnan.
LYCKA TILL!
Rs 2019-12-03 18:14 ! Citera #
Hade idag min första uppkörning och hade den i norrtälje och jag klarade det!! Jag fick göra:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning (fick backparkera)
Körfältsbyte
Gatukorsning
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Körning på landsväg
Körning mot mål
Hade en snäll kontrollant men det är säkert olika. Mitt enda tips är att köra köra köra för att skapa vana och åk upp till norrtälje några gånger för att testa å känna på!
Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov