Start > Körkortsforum > Köra upp i Göteborg

Köra upp i Göteborg

Gäst 2010-03-27 12:05 ! Citera #
Hej!

Är det någon här som har kört upp i Göteborg?

Var det svårt, några tips på vägar man kan öva på hemma eller liknande?

Tack!!
Gäst 2010-03-31 17:17 ! Citera #
Jag körde upp i Göteborg idag! :)
Du kanske redan har kört upp nu och då förstår jag om du inte behöver några tips. men annars kanske jag kan bidra med något iaf! En stor grej: slappna av! Och ha koll i speglarna och på oskyddade trafikanter!
Gäst 2010-04-20 19:42 ! Citera #
Gäst
Jag körde upp i Göteborg idag! :)
Du kanske redan har kört upp nu och då förstår jag om du inte behöver några tips. men annars kanske jag kan bidra med något iaf! En stor grej: slappna av! Och ha koll i speglarna och på oskyddade trafikanter!


Jag ska väldigt snart köra upp i Göteborg, undrar vart körde du någonstans? och vad gjorde du?
Sofiipropp 2010-05-11 13:39 ! Citera #
Hej!
Jag har tyvärr kört upp tre gånger i göteborg, och har fortfarande inget körkort. Så jag är väl inte den bästa på att tipsa om hur man ska bete sig, eller så är jag det men kan inte följa mina egna råd, har varit väldigt nervös varje gång och då kör jag som en kratta.
Men lite om uppkörningen kan jag! Första gången körde vi i stan, vi körde runt i Örgryte, Munkebäck och Härlanda. I Härlanda kan det vara bra att öva på en trafikljuskorsning där man måste se upp för spårvagn om man ska korsa spåret, den e lite klurig, ligger precis vid spårvagnshållplatsen Härlanda.
Andra gången åkte vi nästan direkt ut på landet och jag fick köra motorväg och landsvägskörning i stort sett hela uppkörningen, så tro inte att man slipper undan från det bara för att man befinner sig i Göteborg!
Tredje gången var vi mest i Mölndal med omnejd och jag fick backa runt hörn i nått bostadsområde och mest följa vägskyltar för att ta mig från A till B. Den uppkörningen gick faktiskt strålande tills jag i min nervositet missade att jag hade väjningsplikt vid en korsning, så jag kuggade :(
Mitt tips är att köra en del centralt så man inte blir stressad av all trafik, speciellt vid korsvägen där man ska hålla uppsikt på bilar, gångtrafikanter, cyklister OCH spårvagnar å bussar, inte helt lätt alla gånger.
Fredde 2010-05-12 23:14 ! Citera #
Jag har precis kört upp och klarade det hyfsat med lite småfel men fick mitt körkort ändå :D .. körde mellan mölndal och göteborg, gick ganska fort och enkelt,, slappna bara av och låt det flyta på så kommer det gå bra , det är typ allt.. gör du något fel så berätta gärna det också :)
Argbigga 2010-05-13 22:03 ! Citera #
Sofiipropp
Hej!
Jag har tyvärr kört upp tre gånger i göteborg, och har fortfarande inget körkort. Så jag är väl inte den bästa på att tipsa om hur man ska bete sig, eller så är jag det men kan inte följa mina egna råd, har varit väldigt nervös varje gång och då kör jag som en kratta.
Men lite om uppkörningen kan jag! Första gången körde vi i stan, vi körde runt i Örgryte, Munkebäck och Härlanda. I Härlanda kan det vara bra att öva på en trafikljuskorsning där man måste se upp för spårvagn om man ska korsa spåret, den e lite klurig, ligger precis vid spårvagnshållplatsen Härlanda.
Andra gången åkte vi nästan direkt ut på landet och jag fick köra motorväg och landsvägskörning i stort sett hela uppkörningen, så tro inte att man slipper undan från det bara för att man befinner sig i Göteborg!
Tredje gången var vi mest i Mölndal med omnejd och jag fick backa runt hörn i nått bostadsområde och mest följa vägskyltar för att ta mig från A till B. Den uppkörningen gick faktiskt strålande tills jag i min nervositet missade att jag hade väjningsplikt vid en korsning, så jag kuggade :(
Mitt tips är att köra en del centralt så man inte blir stressad av all trafik, speciellt vid korsvägen där man ska hålla uppsikt på bilar, gångtrafikanter, cyklister OCH spårvagnar å bussar, inte helt lätt alla gånger.


Oj så dem är såpass hårda alltså? Okej, väjningsplikt är väl inget man skojar bort men ändå! Va synd :/ Skall om exakt tre veckor köra upp i Mölndal. Är det svårt förövrigt? Jag är jättenervös! Hur gick din uppkörning till mer än backningen runt hörnet och väjningspliktskorsningen? :)
lukas 2010-05-31 19:47 ! Citera #
Klarade uppkörningen idag kuggat 3 gånger innan. 2 av gångerna har det varit av extrapersonal från trollhättan osv pga av det stora trycket på körkort inför sommaren. Har aldrig varit gladare! Körde i Mölndal mot Frölunda osv. Backning runt hörn får man alltid göra typ. Bara slappna av och kolla högerspegelns vinklar. Lycka till från en överlycklig kille!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov