Start > Körkortsforum > Trafikskolan som använder Ford…

Trafikskolan som använder Ford Mustang som övningsbil

Börje Kugg 2019-03-27 19:56 ! Citera #
En liten trafikskola i Bålstad utanför Stockholm använder en Ford Mustang Ecoboost som övningsbil, vilket är en lite mer bränslesnål typ av Mustang med en fyrcylindrig motor med turbo istället för en V8 eller V6.


”1995 startade Vehbi Esen sin trafikskola. Då i Spånga.

Sedan 2011 ligger Esens trafikskola i Bålsta.

Och det har gått bra. Men hans bilskola har aldrig fått så stor uppmärksamhet som den fått de senaste veckorna.

– Det är jättekul, man ser hur folk plockar upp sina mobiler för att ta bilder, säger Vehbi Esen och skrattar.

Vehbi har köpt in en ny körskolebil. Inte vilken bil som helst, utan en Ford Mustang med 317 hästkrafter. En bil som både trivs och är byggd för höga hastigheter. Men på Vehbi Esens trafikskola är man lätt på gasen förklarar han.

– Angiven hastighet ska alltid följas. Men det andra fördelar. Den här bilen är väldigt trafiksäker när det kommer till att till exempel accelerera på en motorvägspåfart, säger Vehbi Esen.

En Mustang som körskolebil, det kan inte vara så vanligt?


”– Jag frågade Ford som jag köpte den av om de visste om någon som använde den som körskolebil. Det var det inte, då bestämde jag mig för att bli den första, säger Vehbi med ett leende.

Vad är skillnaden på den här bilen och en ”vanlig” körskolebil?

– Skillnad är om en elev har kört en äldre bil med svag motor och dålig koppling, då märker man att den här bilen vill iväg på ett annat sätt, säger Vehbi och tillägger:

– Det handlar om att lära eleverna från grunden.

Hur länge har du haft bilen?

– I tre veckor. Jag ångrar att jag inte gjort det här tidigare. Jag har fått en jättebra respons från eleverna och många tittar en extra gång när vi är ute och åker i den. Sen tycker jag det är kul också. Nu längtar man till bilen igen efter arbetspasset.”
stockholmdirekt.se/nyheter/korskolans-nya-vralak/repqjy!bGKRdVNHzUaS@csZbsxayw/

Någon här som kört hos Essens?
Låter kul köra en sådan bil i alla fall. 8-)
Gäst 2019-03-28 12:01 ! Citera #
Intressanta och upplyftande inlägg du kommer med... :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor