Start > Körkortsforum > Bedrägeri! Någon annan som stå…

Bedrägeri! Någon annan som står på försäkringen för bil?

Idi 2019-03-22 09:20 ! Citera #
Såg nyss en tråd om någon som har sin pappa på försäkringen. Tänkte posta denna upplysning:

Kan jag som ung förare under 25 låta en äldre släkting stå som ägare på bilen för att få ner försäkringspremien?
Nej. Det här är ett ”upplägg” som bolagen oftast genomskådar. Visserligen är det tillåtet att låna ut sin bil vid enstaka tillfällen till sitt barn, men om det framstår som att barnet är den verkliga nyttjaren av bilen så kan det bli noll kronor i ersättning vid en skada!


https://www.expressen.se/motor/bilforsakring/forsakringsmissarna-som-kan-sta-dig-dyrt/

Försäkringsbedrägeri och ingen ersättning. Så tänk om, tänk rätt.
Gäst 2019-03-23 00:09 ! Citera #
Dra mig baklänges, vilka tusans idioter dagens ungdomar är som inte hällre vill betala 600 kr i månaden för trafikförsäkring när det finns en möjlighet att bara betala 150 kr... Tur att dom har en gubbe som du som håller koll på dom och läxar upp dom lite
Idi 2019-03-23 08:15 ! Citera #
Gäst 2019-03-23
Dra mig baklänges, vilka tusans idioter dagens ungdomar är som inte hällre vill betala 600 kr i månaden för trafikförsäkring när det finns en möjlighet att bara betala 150 kr... Tur att dom har en gubbe som du som håller koll på dom och läxar upp dom lite
För att det är försäkringsbedrägeri och du kan bli utan ersättning? Finns flera rättsfall där exakt detta har hänt. Och ja, de var ”smarta” och sa att de bara lånade bilen. Men nej, det trodde inte rätten på.
Idi 2019-03-23 08:17 ! Citera #
Det var tonårssonens bil och inte mammans, trots att hon stod som ägare. Försäkringsbolagets beslut att därför inte betala ut ersättning efter att sonen krockat står nu fast. Detta efter att även Högsta domstolen beslutat att inte ge prövningstillstånd.

www.dagensjuridik.se/2018/08/tonarsson-krockade-med-mammas-bil-da-vagrade-forsakringsbolaget-betala-ersattning
Gäst 2019-03-28 12:31 ! Citera #
Jag tror att folk redan är medvetna om detta, ingen idé att leka besserwisser.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo