Start > Körkortsforum > Trängselskatt Stockholm

Trängselskatt Stockholm

Gäst 2019-03-21 21:35 ! Citera #
Tjena. Min bil står skriven på min pappa, när jag kör ut och in genom tullarna hur betalar man? Går det direkt från mitt pappas kort eller får man hem typ en räkning?
Mvh :)
Gäst 2019-03-21 23:05 ! Citera #
Har du digital brevlåda...så dimper räkningen ner där...easy peasy.

Se till o betala i tid annar jäkligt dyrt med påslag
Gäst 2019-03-21 23:08 ! Citera #
Gäst 2019-03-21
Tjena. Min bil står skriven på min pappa, när jag kör ut och in genom tullarna hur betalar man? Går det direkt från mitt pappas kort eller får man hem typ en räkning?
Mvh :)
Tillägg till förefående inlägg.

Förlåt men jävligt slappt att din farsa ska stå på ”din” bil......ta ansvar, för du vet att hans premie åker upp om du olyckas....samt är försäkringsbolaget medveten om det? Då jag gissar du är ung o vill slippa betala så mycket i försäkring.......
Idi 2019-03-22 09:15 ! Citera #
Kan jag som ung förare under 25 låta en äldre släkting stå som ägare på bilen för att få ner försäkringspremien?
Nej. Det här är ett ”upplägg” som bolagen oftast genomskådar. Visserligen är det tillåtet att låna ut sin bil vid enstaka tillfällen till sitt barn, men om det framstår som att barnet är den verkliga nyttjaren av bilen så kan det bli noll kronor i ersättning vid en skada!

https://www.expressen.se/motor/bilforsakring/forsakringsmissarna-som-kan-sta-dig-dyrt/

Smart beslut, lycka till!
Gäst 2019-03-22 10:11 ! Citera #
Tack för lektionen lol.
Gäst 2019-03-22 15:36 ! Citera #
Det finns oändligt många som har äldre släktingar som står skrivna på försäkringen...
Och jag tror inte att försäkringsbolagen kan VETA att det är en yngre som kör den, hur ska dom veta det? :D :D
Så lägg ner det där snacket... :D :D
Gäst 2019-03-22 19:51 ! Citera #
Gäst 2019-03-22
Det finns oändligt många som har äldre släktingar som står skrivna på försäkringen...
Och jag tror inte att försäkringsbolagen kan VETA att det är en yngre som kör den, hur ska dom veta det? :D :D
Så lägg ner det där snacket... :D :D
Tja, förmodligen får de veta det när ungen krockat och det är dags att begära ersättning...
Gäst 2019-03-23 00:07 ! Citera #
Och då säger man att det är farsans bil och att man lånade den?! Vad är problemet? När man köper en försäkring så bockar man in att det kommer vara en person under 25 som kör bilen...
Gäst 2019-03-23 02:29 ! Citera #
Gäst 2019-03-23
Och då säger man att det är farsans bil och att man lånade den?! Vad är problemet? När man köper en försäkring så bockar man in att det kommer vara en person under 25 som kör bilen...
Ett exempel på en 19åring som försökte med detta..

”Kvinnan uppgav å sin sida att det var flera personer inom familjen som regelbundet hade lånat ut sina bilar till 19-åringen.

Enligt tingsrätten pekade mycket på att mamman var den riktiga ägaren av bilen men samtidigt måste hon också kunna visa att ”de grundläggande villkorsförutsättningarna för ersättningsrätt föreligger”.

Försäkringen gällde inte
Tingsrätten pekade här på den bevisning som åberopats av Länsförsäkringar och ansåg inte att kvinnan har lyckats styrka att hon varit bilens ”huvudsakliga brukare”. Försäkringen gällde därför inte och kvinnan gick miste om den rätt till ersättning som hon annars skulle ha haft.

Kvinnan överklagade till Hovrätten för Västra Sverige som inte meddelade prövningstillstånd. Inte heller Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i hovrätten och därmed står tingsrättens avgörande fast.”

Så nä, det är inte bara att skriva bilen på sina föräldrar.
Idi 2019-03-23 08:08 ! Citera #
Gäst 2019-03-22
Det finns oändligt många som har äldre släktingar som står skrivna på försäkringen...
Och jag tror inte att försäkringsbolagen kan VETA att det är en yngre som kör den, hur ska dom veta det? :D :D
Så lägg ner det där snacket... :D :D
Är det okej bara för att ”många gör det”? Varför ska jag få högre premie pga att andra fuskar?

Som något redan skrivit, finns massor av sätt att få reda på det. Försäkringsbolagen har egna ”polisavdelningar” som har stora resurser att utreda bedrägerier, gick en serie om det på tv.

Hur kan försäkringsbolaget veta?

...kollar p-tillstånd. Varför har ”din pappas bil” p-tillstånd att stå på ditt jobb?

...frågar tant Greta som har utsikt mot parkeringen där du bor i din egen lägenhet. Hon säger att ”ja, det där är den unga mannens bil, han åker vid kl 8 varje dag. Nej, någon äldre man har aldrig kört den bilen”

...kollar sociala medier. Varför kör du ”din pappas bil” alla gånger? Varför finns han bara avbildad med en annan bil, sin riktiga bil?

...varför har pappan två bilar när han bara behöver en? Var står den? Han hyr bara en p-plats hos bostadsrättsföreningen? Varför köpte han den precis när sonen fick körkort?

...varför får pappan trängselskatt i Stockholm flera gånger i veckan när han bor i Malmö?


Om jag gör om din mening:
Och jag tror inte att försäkringsbolagen kan VETA att jag tände på mitt hus för att få försäkringspengar, hur ska dom veta det?
Det räcker att de har tillräckligt med bevis.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo