Start > Körkortsforum > Bilen skakar vid låg fart

Bilen skakar vid låg fart

Gäst 2019-03-21 21:15 ! Citera #
Tog nyss körkort :))) har haft en intensivkurs på körskola och körde en modern bil. Idag när jag skulle köra min mormors bil från 2002 så var det ”mycket” annorlunda. När man ska starta från 0 så skakar hela bilen... kan det vara pågrund av att jag tar upp kopplingen för snabbt, för långsamt eller att jag inte ger tillräckligt med gas? På körskolans bil så hade jag inte detta problem det var bara att ta upp kopplingen långsamt utan att ge lite gas... Vad gör jag fel i mormors bil?
Gäst 2019-03-21 21:40 ! Citera #
gamla bilar ska du upp med kopplingen sakta samtidigt som du ger lite grund gas
Gäst 2019-03-21 22:23 ! Citera #
Så det är för lite gas som jag ger? Då förstår jag :) van med att köra skolans bil då man i principt inte behöver gasa alls utan bara ta upp kopplingen
Tack för svar!!
Gäst2 2019-03-22 15:34 ! Citera #
Gäst 2019-03-21
Så det är för lite gas som jag ger? Då förstår jag :) van med att köra skolans bil då man i principt inte behöver gasa alls utan bara ta upp kopplingen
Tack för svar!!
Jag antar att din mormors bil är en bensindriven bil och din körskola använde sig av dieselbilar?
För det är en ENORM skillnad på att komma iväg med en bensinare om man jämför med en dieselbil.
Precis som du säger själv så behöver man knappt nudda gasen på en dieselbil eftersom den har ett högre vridmoment än vad en bensinbil har. Men ger du bara lite grund gas med din mormors bil så ska du se att det genast blir lite lättare :)
Tomas 2019-03-23 00:11 ! Citera #
Testade idag och allt gick prima :) tycker bara fortfarande det är jobbigt att backa med den. Att man måste gasa samtidigt osv, lite jobbigt men jag kommer nog lära mig :)
Gäst 2019-03-23 11:59 ! Citera #
Tomas 2019-03-23
Testade idag och allt gick prima :) tycker bara fortfarande det är jobbigt att backa med den. Att man måste gasa samtidigt osv, lite jobbigt men jag kommer nog lära mig :)
Du måste väl ge gas med alla bilar om du ska backa, den backar ju inte automatiskt så fort du lägger i backväxeln :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo