Körkortonline > Körkortsforum > Bilen skakar vid låg fart
Bilen skakar vid låg fart
Tog nyss körkort
)) har haft en intensivkurs på körskola och körde en modern bil. Idag när jag skulle köra min mormors bil från 2002 så var det ”mycket” annorlunda. När man ska starta från 0 så skakar hela bilen... kan det vara pågrund av att jag tar upp kopplingen för snabbt, för långsamt eller att jag inte ger tillräckligt med gas? På körskolans bil så hade jag inte detta problem det var bara att ta upp kopplingen långsamt utan att ge lite gas... Vad gör jag fel i mormors bil?
gamla bilar ska du upp med kopplingen sakta samtidigt som du ger lite grund gas
Så det är för lite gas som jag ger? Då förstår jag
van med att köra skolans bil då man i principt inte behöver gasa alls utan bara ta upp kopplingen
Tack för svar!!
Tack för svar!!
Gäst 2019-03-21
Så det är för lite gas som jag ger? Då förstår jag Tack för svar!!
För det är en ENORM skillnad på att komma iväg med en bensinare om man jämför med en dieselbil.
Precis som du säger själv så behöver man knappt nudda gasen på en dieselbil eftersom den har ett högre vridmoment än vad en bensinbil har. Men ger du bara lite grund gas med din mormors bil så ska du se att det genast blir lite lättare
Testade idag och allt gick prima
tycker bara fortfarande det är jobbigt att backa med den. Att man måste gasa samtidigt osv, lite jobbigt men jag kommer nog lära mig
Tomas 2019-03-23
Testade idag och allt gick prima