Start > Körkortsforum > Rädd då jag kör

Rädd då jag kör

Lindis 2010-05-10 09:52 ! Citera #
Åh vad jag känner igen mig. Nu har jag kört ca 50 lektioner på bilskola (kommer inte direkt naturligt för mig). Jag var också jätterädd i början, kändes som att jag inte hade någon kontroll över situationen. Men nu kör jag helt avslappnat vilket också gör att när jag hamnar i en jobbig trafiksituation så skakar jag av mig det direkt.

Det kommer att gå över, det är naturligt att känna så där i början med tanke på att man håller på att lära sig. Så bit ihop, det kommer att bli bättre!
Sofiipropp 2010-05-11 14:12 ! Citera #
Det är läskigt att köra i början eftersom man är så ovan och inte riktigt kan hantera bilen. Att sen kombinera körandet med resten av trafiken och omgivningen sänker inte stressnivån direkt. Därför instämmer jag med föregående inlägg: man bör köra på en plats där man inte behöver oroa sig för trafik, en stor tom parkeringsplats eller liknande. När man känner sig bekväm med detta så trappar man upp svårighetsgraden stegvis.

Jag tycker det är helt upp till handledaren att se till att man är på rätt nivå efter sin förmåga. Med ökande erfarenhet och självförtroende kan man öka svårighetsgraden. Men som sagt, det viktigaste är att man tar det nästan tråkigt sakta i början. En hjälp kan ju vara att använda boken man fick på handledarutbildningen, börja från början och följa deras förslag på lektioner. En bra handledare ger en trygghet och ser till att man inte hamnar i alltför jobbiga situationer, så diskutera med honom/henne om hur ni kan underlätta övningskörningen tillsammans!
Gäst 2010-05-11 22:28 ! Citera #
Man kan vara rädd ibörjan när man inte är säker på hur man ska hantera bilen. alltså man e lite osäker på växlingen, man kanske inte är van att köra snabbt man kanske alldrig suttit bakom ratten. men tro mig det släpper. jag var också lite rädd i början men nu tycker jag bara att det är roligt.

lycka till nu jag vet att du klarar det!!//caroline
Emil W 2010-05-19 21:27 ! Citera #
Jag var också jätte rädd i början. Nu har det nästan gått över men sammtidigt är jag lite glad av att lite räddsla finns kvar får då skärper jag till mig och fokuserar på att verkligen inte ställa till det för mig.
allleeex 2010-07-10 13:03 ! Citera #
Hej.

Att vara ny i någonting som man aldrig provat på förut är inte lätt. Att du är rädd kan man ha full förståelse för. Men om du låser dig och får panik ökar du riskerna att köra på någon mer än om du skulle vara avslappnad men ändå fokuserad.
Ett tips är att börja på ställen med lite trafik och människor. t.ex landsväg. eller parkeringsplats.
Även om det känns jobbigt och svårt att köra bil i början så blir det lättare gång för gång.
Fortsätt bara öva och öva så fixar du det tillslut :)
kerycah 2010-08-02 02:41 ! Citera #
Jag är inte så rädd för att bli ihjälkörd eller för att köra ihjäl någon (jag litar på att läraren inte släpper iväg mig på vift innan han/hon är säker på att jag klarar det), däremot är jag rädd för att vara totalt oduglig och få miljontals med ”kärringstopp” hela tiden :o
Gäst 2010-08-21 19:09 ! Citera #
Hellre rädd än hybris! Oro och rädsla är naturligt när höga krav ställs. Bilkörning är oerhört krävande och komplext. Jag menar att det är lättare att komma till rätta med rädslan än det omvända - hybris och onödig risktagning.
Börja lugnt på kvällen på någon stor parkeringsplats där du och handledaren är ensamma. Låt hl köra bilen t/f den platsen tills du verkligen känner dig säker på grunderna. Kräv av hl att inte stegra för fort, t ex: - Nu tycker jag att du kan köra bilen hem. Det är du som skall avgöra när det är dags. Ett tips är att tänka så här: Jag promenerar och cyklar i trafiken och jag har lärt mig att göra det på ett tillräckligt bra sätt. Bilkörning är ju egentligen samma sak fast med mera ansvar, så har jag lärt mig cykla i trafiken så ska jag bannemig lära mig köra bil också.
Lycka till !
headstrong_ 2010-08-21 19:23 ! Citera #
Äh, alla är lite rädda i början! Jag körde bara på en parkering första fem gångerna, sen när pappa dirigerade ut mig på vägen höll jag ärligt talat på att kräkas. Blev livrädd varje gång jag mötte en annan bil osv. Det som hjälpte mig var att när jag väl slappnat av en gång insåg jag hur mycket mer jag såg och sen var det bara att försöka hitta tillbaka till den där flowkänslan nästa gång jag började spänna mig. Sen kan man lura sig själv också: tänka att de tkommer bli så otroligt kul att köra imorron (eller när nu nästa gång blir). Framkalla lite pirr i magen och inbilla dig att köra bil är det roligaste du vet. Så gjorde jag i ett desperat försök inför nationella provet i matte d (var betygsavgörande för mig) - och det funkade! Det var seriöst jättekul att skriva provet, även om jag inte kunde allt jag borde. Har provat det med fler saker, och det funkar 8-) Har uppkörning på tisdag och kör med samma metod nu. Måtte det fungera!
Gäst 2010-08-21 19:29 ! Citera #
Precis som de flesta säger är alla lite rädda från början. Det här gäller inte bara för körkortet utan när man ska göra något nytt så är det helt vanligt att man blir lite nervös och rädd. Men detta går självklart över efter ett tag, speciellt när du har börjat vänja dig vid att köra bil.

Jag blir lite nervös varje gång vi ska köra på nya vägar men andra gången vi tar den vägen känner jag mig säkrare och tryggare.

Så det du borde tänka på är att försöka lugna ner dig lite när du är ute i trafiken och om du har möjlighet att köra ofta så gör det. Det är bara träning som gäller för oss alla övningskörare :) men i slutändan kommer vi köra lugnt och fint i trafiken ;)
headstrong_ 2010-08-24 09:37 ! Citera #
Tänkte bara uppdatera med att mitt ”låtsas-att-det-är-skitkul”-tips fungerade ännu en gång.. Klarade teoriprovet, mycket tack vare att jag flera dagar i förväg intalade mig själv att det skulle bli så roligt. Stressnivån låg på 2 av 5 istället för 5 av 5 som den gör om jag inte tänker så innan :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 11:02
13
I dag 08:50
6
I går 22:34
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov