Start > Körkortsforum > Växla ner i kurva - en mardröm…

Växla ner i kurva - en mardröm

Henrik 2019-03-16 18:43 ! Citera #
Hej på er!

Under en lång tid har jag övningskört hemma och tyckt att det gått smidigt. När jag dock testade en lektion med körskolan var de inte lika imponerande.

Det största problemet var att växla ner i en kurva. En sådan mardröm. Vanligtvis brukar jag koppla ner växeln fullt ut, växla och sedan använda kopplingen samt gasen ut ur kurvan.

Enligt körskolan ska man redan ha växlat ner innan kurvan, kopplat upp och sedan rullat fram. Ettans och tvåans växel varierade beroende på lutning och synhåll. Kopplingen skulle alltså inte användas vid eller i kurvan. När man väl rullat fram skulle man gasa i kurvan utan någon hjälp med kopplingen.

Detta är för mig helt oförståeligt. För det första blir det svårt att växla ner när man kommer i en högre fart. För det andra, om man rullar fram med ettans växel och inte kompenserar mef kopplingen får man ju nästan motorstopp? Hur ska man enbart kunna använda bromsen innan kurvan (för stt kolla att det är fritt fram att åka ut) utan att få problem med motorstopp och så vidare?
Henrik 2019-03-16 18:44 ! Citera #
Observera rubriken och inlägget: ”Växla ner innan kurvan”.
Gäst 2019-03-18 17:09 ! Citera #
Fattar verkligen inte vad du menar....

Börja med att bromsa först........för o få ner farten, sen när farten är lägre, ner m koplingen och anpassad växel för den nya farten.....

det du beskriver är att växla ner endast och använda gasen..der är ju motorbroms...

motorbromsa i en kurva...är helt galet.
För du måste få ner farten, kan bli jävligt farlig situation.....för du måste få ner farten snabbare tom om kurvan är skarpare, ex vid en del avfarter...

Säkerhet går före allt annat...motorbroms används vid planerad körning.
m 2019-03-18 21:07 ! Citera #
Gör som jag; bromsa ner till 30 eller lämplig hastighet precis innan korsningen, tryck ner kopplingen när varvtalet understiger 1000v/m och sedan växla ner till lämplig växel (kan vara typ 2an eller 3an), sen släpper du försiktigt kopplingen och bromsen, slutligen så gasar du genom svängen.
Henrik 2019-03-19 06:27 ! Citera #
Användare M:

Så du kompenserar aldrig med gasen vid nedväxlingen?
Gäst3 2019-03-19 13:06 ! Citera #
Henrik 2019-03-19
Användare M:

Så du kompenserar aldrig med gasen vid nedväxlingen?
Varför i hela friden ska man ens röra gasen när det ska ske en nedväxling???
Nina 2019-04-12 22:28 ! Citera #
Det du beskriver här helt galet.
Såhär gör du:

Innan kurvan
1. Sakta ned till lämplig hastighet. Troligtvis behövet du bromsa, men om det räcker att släppa gasen så fine
2. Tryck ned kopplingen och lägg i passande lägre växel.

Nu kommer kurvan
3. Du har en passande växel för kurvab och kör som vanligt. Troligtvis gasar du lite men du har ju rätt växel o kopplingen uppe, så vanlig bilkörning.

Efter kurvan
4. Gasa upp i fart och växla sedan upp till passande växel.

Kom ihåg att du alltid ändrar farten fört, sen växlar.
Så vill du växla ner - först med i fart - sen lägg i lägre växel.
Vill du växla upp -gasa, öka fart - sen lägg i högre växel.
Nina 2019-04-12 22:32 ! Citera #
En sak till - blandar du ihop kurva och korsning?
Ska du t.ex svänga i en korsning kan du absolut behöva lägga i 1an, ha kopplingen nedtryckt och sen krypköra genom att puffa på med kopplingen, eller stå med dragläge och sen snabbt accelerera iväg med gas o höja koppling.
Men om du åker på en väg och bara behöver sakta ned för att det är en skarp kurva (dvs inga väjningsregler att ta hänsyn till, du ska bara köra på) gäller det första jag skrev.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest