Start > Körkortsforum > Snö? Uppkörning?

Snö? Uppkörning?

Guest 2019-03-13 11:18 ! Citera #
Någon som kört upp i snö/slask väder som det är i Stockholm just nu? Har inspektörerna överseende med att man anpsssar hastigheten efter väderlek? Några erfarenheter?
Gästen 2019-03-13 11:38 ! Citera #
Guest 2019-03-13
Någon som kört upp i snö/slask väder som det är i Stockholm just nu? Har inspektörerna överseende med att man anpsssar hastigheten efter väderlek? Några erfarenheter?
Ja, bättre att köra upp i snö för att då kan du vara mycket försiktigt :) säg typ ugh mycket snö idag
Gäst 2019-03-13 19:20 ! Citera #
Det brukar inte vara vanligt att man har uppkörningen i snö för att man ska lära sig att kunna kontrollera fordonet.
Anon 2019-03-13 19:24 ! Citera #
Gäst 2019-03-13
Det brukar inte vara vanligt att man har uppkörningen i snö för att man ska lära sig att kunna kontrollera fordonet.
Min kompis hade sin uppkörning i januari när det var värsta snöovädret och det var halt och sikten var extremt begränsad. Hon såg det som en fördel - och det funkade tydligen bra eftersom hon klarade det och det var hennes första försök :)
Börje Kugg 2019-03-13 20:14 ! Citera #
Inspektörerna bedömer såklart hur du anpassar hastigheten efter omständigheterna, där ingår vädret.

Är det väldigt halt ska du hålla längre avstånd till bilar framför och kanske ta ner farten lite tidigare inför svängar osv.
Beroende på hur det ser ut kanske hålla lägre hastighet överlag.

En fördel kan vara att du får mer tid uppfatta skyltar och annat i omgivningen om man inte kör lika snabbt.
Hanni 2019-03-15 17:56 ! Citera #
Jag hade uppkörning i Bollnös under en mindre snöstorm i onsdags. Det var perfekt! Alla ute i trafiken tog det mkt lungt, så även jag. Jag fick mitt körkort då!
Celine 2019-03-16 18:58 ! Citera #
Hej, jag körde själv upp i Södertälje i årets värsta snöstorm, bussar och tåg var inställda och jag undrade hur fan detta ska gå. Men det gick superbra, tror det gynnade mig eftersom att jag kunde köra extra försiktigt och fick då mer tid att tänka. Men se till att verkligen sakta ner, jag körde bla. 45 km/h på en 80-väg vilket trafikinspektören var perfekt under förhållandena. Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest