Start > Körkortsforum > Uppkörning i farsta

Uppkörning i farsta

Gäst 2019-03-12 14:59 ! Citera #
Har uppkörning i farsta om några dagar. Var det svårt där om någon kan berätta detaljer hur det gick till. Har två vänner som klarade på första fösök i farsta. Men känner mig lite nervös eftersom jag fick höra att det är många som har kuggat där.
Karro 2019-03-12 20:18 ! Citera #
Sök bland inläggen på uppkörning i Farsta, finns många trådar där andra beskriver i detalj hur det gick och var de fick köra. Finns flera olika rutter de kör, bl.a. Hökarängen, Gamla Enskede, Skarpnäck, Länna, Haninge C området, osv. Jag kuggade min första uppkörning i Nynäs (som alla beskriver som LÄTT, men jag var skitnervös och failed mest pga det), sen klarade jag andra uppkörningen i Farsta som har bland de högst i kuggstatistik i Sverige. Men då var jag inte så nervös. Nerver spelar stor roll, och bra om du kört i liknande bilar tidigare.

Plugga rutterna, åk dit och lär känna vägarna, kör liknande bilar... det är mina tips. Men som sagt, de flesta turerna finns beskrivna i andra trådar :D
Gäst 2019-03-12 22:20 ! Citera #
Har också uppkörning i farsta om en vecka så lite nervös börjar man bli nu hehe, behöver också tips! :D
dannyboy 2020-10-30 01:23 ! Citera #
Runt 60 % misslyckas med sin uppkörning så du bör vara nervös. körde själv upp i Farsta igår. Fick göra en vänstersväng på landsväg, fickparkera, backa runt hörn och göra en full säkerhetskontroll. Tänk på att bilarna de kör med är väldigt svåra så tänk på att använda mycket gas. Väldigt svårt men lycka till
Gt-r 2020-10-30 11:04 ! Citera #
När du menar vänstersväng på landsväg var det i länna eller? Precis innan kurvan?
Gt-r 2020-10-30 11:05 ! Citera #
dannyboy 2020-10-30
Runt 60 % misslyckas med sin uppkörning så du bör vara nervös. körde själv upp i Farsta igår. Fick göra en vänstersväng på landsväg, fickparkera, backa runt hörn och göra en full säkerhetskontroll. Tänk på att bilarna de kör med är väldigt svåra så tänk på att använda mycket gas. Väldigt svårt men lycka till
Kan du berätta hela din rutt och vart du gick göra vänstersvängen
Yrkeschauffören 2020-11-15 22:26 ! Citera #
Det kan ju underlätta lite om du exakt vet var vänstersvängen finns, ja. Men din viktigaste uppgift är ju att förstå riskerna med en vänstersväng. Är den oskyddad? Kan jag svänga säkert om det finns trafik bakom och jag ger tecken i god tid? Kör en lastbil nära bakom dig så att du inte ser vad som händer bakom den? Hur ska situationen se ut bakom dig för att du ska kunna svänga säkert? Mötande? Tömma av, släppa förbi trafik med hjälp av busshållplats, parkeringsficka? Är det en skyddad vänstersväng med eget körfält? Hur långt är det skyddade körfältet? Behöver jag stanna innan svängen? Hur? Placering? Hastighetsanpassning? Timing?
Det här är situationer som kräver träning och förståelse!
Björn He 2020-11-15 23:55 ! Citera #
Jag bedömer att man måste vara van vid motorvägskörning för att klara en uppkörning i Farsta. En gammal universitetskamrat som klarade sitt körprov på tredje försöket har berättat att han blev kuggad på första försöket i Farsta ”bara” på grund av ett litet misstag på den trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen:

När han körde i omkring 110 km/tim i höger körfält och närmade sig nån sölig bilist som körde i bara 80-90 km/tim i mittersta körfältet så körde han om bilisten på högersidan, och blev kuggad BARA för det misstaget; enligt lag är det tydligen inte tillåtet köra om något annat fordon på sidan närmast vägkanten, ej ens på en körbana med flera körfält för trafik i samma färdriktning utom när hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim.
Jag har själv kört mycket bil på den där trefältiga sträckan på Nynäsvägen, och upplevt att många där håller sig i mittkörfältet, trots att de kör relativt mycket långsammare än 110 km/tim och trots regeln att man skall hålla sig i körfältet beläget längst till höger när man inte kör om långsammare trafik. Dock har jag själv aldrig kört om någon annan bilist på högersidan, för jag har hållit mig i vänster körfält ända tills jag hunnit köra om alla söliga fordon som kör saktare än 110 km/tim i mittkörfältet. Jag vet inte om det är liknande situation på trefältssträckan på Nynäsvägen nu när man sänkt hastighetsbegränsningen där från 110 till 100 km/tim.

Tur för mig att jag inte körde upp i Farsta. Orsaken till det var tydligen att jag hade orimligt svårt för att hitta en ledig tid som passade mig i Farsta, men däremot hittade jag ledig tid för körprov i Västerås, som ju är på tågavstånd från Stockholm. Jag tycker det är lättast att köra upp i Västerås. Nån snubbe som blev kuggad på första försöket i Farsta och blev godkänd på andra försöket i Södertälje har uppgett att det är betydligt lättare att klara uppkörningen i Södertälje än i Farsta. Om det är ”lätt” i Södertälje så utgår jag från att det är minst lika lätt i Västerås.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor