Start > Körkortsforum > Trafiksäkerhet och beteende

Trafiksäkerhet och beteende

Jack 2019-03-08 13:32 ! Citera #
Jag hade min uppkörning i går och jag blev underkänd på Trafiksäkerhet och beteende. Vad är bästa sätt att jobba på dessa kunskaper?

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Samspela med andra trafikanter
Förutse och identifiera risker
Visa god uppmärksamhet
Gäst 2019-03-09 11:33 ! Citera #
Jack 2019-03-08
Jag hade min uppkörning i går och jag blev underkänd på Trafiksäkerhet och beteende. Vad är bästa sätt att jobba på dessa kunskaper?

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
Samspela med andra trafikanter
Förutse och identifiera risker
Visa god uppmärksamhet
Det står ju ganska tydligt där vad du behöver träna mera på..
Förmodligen så körde du för snabbt med tanke på väderförhållandet som var igår.
Och du var inte tydlig nog med att placera bilen i rätt körfält..
Samspela med andra trafikanter kan innebära att du inte stannade för gående som skulle över ett övergångsställe, eller att du inte körde rätt när det kommer till cirkulationsplatser.

Dom två sista ”Förutse och identifiera risker” och ”Visa god uppmärksamhet” kan falla under en och samma kategori, och där skulle jag vilja återkoppla till din hastighet samt hålla ett bättre öga på gångtrafikanterna..
Anon 2019-04-15 16:46 ! Citera #
Kuggade första uppkörningen med på i princip exakt samma punkter :( fyfan
Börje Kugg 2019-04-16 00:01 ! Citera #
”Samspela med andra trafikanter”

Kan också vara att man ska blinka och placera bilen tydligt i tid när man ska svänga.

Ska du svänga vänster, ja då placerar du bilen mer till vänster i god tid (så kanske de andra kan köra om dig på insidan) t.ex, och använders blinkers i god tid så de kan förutse din manöver.
Mah 2019-04-16 15:17 ! Citera #
Jag har kuggat 2 ggr nu oxå på samma principer som du skrev....båda i Sollentuna oxå! Undrar oxå om d finns nåt tips på att få in d där! Jag kör o kör men fattar inte vad som händer under uppkörningen som gör att jag inte har tillräckligt med uppmärksamhet!
Arix 2019-09-30 10:26 ! Citera #
Jag har kuggat två ggn exat i samma princip fyfn

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor