Start > Körkortsforum > Vem kör vid fyrvägsstopp alt k…

Vem kör vid fyrvägsstopp alt korsning mellan två huvudleder?

Gäst 2010-03-08 16:50 ! Citera #
Någon som vet vilken regel som gäller eller hur man ska tänka då?
Har funderat på detta....
Jxeey 2010-03-20 11:39 ! Citera #
Den som kommer först skall köra först.
Isabell 2010-04-02 18:44 ! Citera #
Man bestämmer med hjälp av ögonkontakt.
Gäst 2010-04-07 11:47 ! Citera #
Vid korsning av två huvudleder är det nog oftast någon skylt eller trafiksignal som visar vem det är som ska köra först då en huvudled oftast är en något mer trafikerad väg. Vid fyrvägsstopp och flervägsväjning så är det något så fint som ömsesidig hänsyn som gäller! :)
alino 2010-04-11 20:02 ! Citera #
ömsesidig hänsyn skall visas
Bettan 2010-05-17 15:28 ! Citera #
I boken står att den som kommer först till en fyrvägsstoppkorsning kör först. Men givetvis måste man visa hänsyn och se till att man inte möter en galning som kör fast han/hon inte var först. Uppmärksamhet är nog ett viktigt nyckelord.
Gäst 2010-06-12 23:54 ! Citera #
Om bilen framför mig kommer först till korsningen får han köra först. Men jag får inte haka på. Jag måste också stanna. Är det kö från många håll och svårt att avgöra vem som hela tiden kommer först får man ha ögonkontakt och visa ömsesidig hänsyn.
Gäst 2010-08-25 12:12 ! Citera #
Två huvudleder kan aldrig (plan)korsa varandra!! Någon av dem upphör alltid som huvudled innan sådan korsning. Därmed blir frågeställningen lite enklare; vem kör vid fyrvägsstopp? Underförstått har vi en situation där det står en bil i varje gata. Alltså ett dödläge där alla fyra har skyldighet att släppa fram högervarande… Här har vi en situation som inte är detaljreglerad, utan som faller under trafikens grundregler: Visa ömsesidig hänsyn och varsamhet!
tyra 2010-08-28 15:00 ! Citera #
Detta är väl som alla ovan säger... ömsesidig hänsyn... MEN jag tycker självfallet att den som kommer först ska åka först.... men åandra sidan anser jag det som ömsesidig hänsyn o respekt....
vad jag sett hittils i böckerna så står inget konkret att bil A skall åka först utan det är hänsyn o respekt som spelar roll
Björn He 2023-10-20 21:23 ! Citera #
Vid så kallat flervägsstopp, där alla fordon som närmar sig korsningen måste stanna (och vara stillastående) före korsningen, skall man normalt tillämpa principen att den som ankommit till korsningen först skall passera först. Om jag ankommer till en sådan korsning och stannar samtidigt som en annan närmar sig korsningen och måste stanna då jag planerar att köra vidare, då är det i regel jag som har företräde före den andra som närmat sig, eftersom jag hunnit avsluta min stopplikt vid korsningen före honom. Om två fordon däremot tvingats stanna vid stopplikten samtidigt så bör man tillämpa principen att fordonsföraren som närmat sig korsningen från höger skall passera först, enligt högerregeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 17:29
7
I dag 06:31
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor