Start > Körkortsforum > Skatt på bilen. Pris?

Skatt på bilen. Pris?

Gäst 2019-03-02 13:58 ! Citera #
Hej, vad gäller för straff när man kör med en bil som inte är skatt betalt? Nu har jag användningsförbud. Jag missade tiden som var tom 1 mars, betalade igår men pengarna blir ut på måndag. Om jag blir stoppad av polisen, vad gäller då? Böter eller vad?
Gäst 2019-03-02 18:13 ! Citera #
Betalar du inte din försäkringspremie i tid, skickar försäkringsbolaget en påminnelse. Betalas inte påminnelsen senast det datum som anges, slutar försäkringen att gälla.

Om betalning görs först när försäkringen slutat att gälla (efter förfallodagen) anses betalningen som att du beställer en ny försäkring enligt försäkringsavtalslagen (5 kap. 3 §) och börjar gälla senast dagen efter betalningen.

Källa: Trafikförsäkringsföreningen
Gäst 2019-03-02 22:53 ! Citera #
Gäst 2019-03-02
Betalar du inte din försäkringspremie i tid, skickar försäkringsbolaget en påminnelse. Betalas inte påminnelsen senast det datum som anges, slutar försäkringen att gälla.

Om betalning görs först när försäkringen slutat att gälla (efter förfallodagen) anses betalningen som att du beställer en ny försäkring enligt försäkringsavtalslagen (5 kap. 3 §) och börjar gälla senast dagen efter betalningen.

Källa: Trafikförsäkringsföreningen
Läs inlägget

Källa: Inlägget
Gäst 2019-03-03 10:13 ! Citera #
Eftersom du kör omkring i en bil som inte är försäkrad så kan du räkna med böter. Men även i värsta fall så kan dom plocka bilen av dig på plats..
Gäst 2019-03-04 18:27 ! Citera #
Gäst 2019-03-02
Hej, vad gäller för straff när man kör med en bil som inte är skatt betalt? Nu har jag användningsförbud. Jag missade tiden som var tom 1 mars, betalade igår men pengarna blir ut på måndag. Om jag blir stoppad av polisen, vad gäller då? Böter eller vad?
Finns att hitta online: Om man använder bilen trots användningsförbudet kan ägaren få betala penningböter, f. n. 1000 kr, och även föraren kan få samma straff om denne kände till att bilen hade användningsförbud. Om skatten varit obetald över två månader när bilen kontrolleras av polis tar man hand om bilens registreringsskyltar. men nu ska det ju vara betalt men det kan bli både dyrt och krångligt..
Gäst 2019-04-05 10:23 ! Citera #
Många som svarar verkar inte ha läst inlägget. Frågan handlar inte om försäkring utan om skatt.
Info om skatt finns här: https://www.transportstyrelsen.se/Betalning-av-skatt
Summa summarum: Bilen får ej köras om inte skatten är betald.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest