Start > Körkortsforum > Byte av trafikskola

Byte av trafikskola

Christian 2019-03-01 21:50 ! Citera #
Jag är uppe i totalt tretton lektioner nu och har fem till sju lektioner till bokade sen har jag inga fler då jag inte har bokat fler på körskolan och jag vet inte hur jag ska göra. För två veckor sedan började min Pappa och jag att köra ihop där han var min handledare. Innan han körde med mig hade jag kört åtta gånger på körskolan och innan dess hade jag aldrig kört bil tidigare.

Till saken hör att, jag kan köra bil anser jag men det jag behöver träna på (självkritik) är nedväxling, jag är totalt kass på det och vet inte i vilken hastighet jag bör växla ned eller när jag ska växla ned, det hackar lite när jag ska växla och det skuttar. Men uppväxlingen sitter som att jag kört bil i femton år (kanske för att jag kört landsväg med pappa och mindre landsväg).

Förra helgen körde jag nästan tjugo mil ihop med Pappa och det var bara landsväg. Fick världens käft när jag kom tillbaka till skolan att ”du ska inte köra på landsväg för du kan inte hantera dem hastigheterna ännu osv osv” och sen hade jag två lektioner direkt efter varandra efter helgens körning med min Pappa och då blev det lite brysk ton i bilen ”tittar du inte mer i speglarna så får du aldrig körkortet” sa ena läraren. Jag har två lärare i bilen, en som utbildar sig och en som är utbildad.

Idag fick jag köra i tätt bostadsområde där jag skulle ligga på ettan och tvåans växel och ha koll på vad som sker runt omkring mig. Nu har jag lektion Måndag och två lektioner Tisdag och en lektion Torsdag. Måndag ska vi börja med mindre landsväg vilket jag har kört mycket.

Till saken hör att, jag själv känner att jag behöver bara träna på nedväxlingen och sen kan jag köra helt flytande. Har lagt ut 18k på körlektioner på körskolan och känner att de bara utnyttjar mig då jag vill komma framåt. I en början tyckte jag det var roligt att komma dit men nu är det bara tråkigt för de matar tråkiga saker med mig - saker som är sunt förnuft. Vi tränade tex. backning i veckan här och den lektionen klarade jag direkt eftersom ja har backat med Pappa mycket.

Sen har jag bett om att få en plan för mitt körkort då jag har kört på körskolan sedan 17/1-2019 men jag får aldrig någon plan utan vi kör bara och går efter någon ”plan”. Det är två månader bokning i förväg för teori och uppkörning och jag vill gärna göra det i Maj eller Juni men de säger ingenting trots att jag tycker att det är nedväxlingen som jag behöver träna på. Jag upprepar en gång i veckan att jag vill ha en plan för då har jag ett mål och mina lärare säger bara ”ja, det förstår vi.”

Vad ska jag göra?
Lucky 2019-03-01 23:22 ! Citera #
Hej. Tråkigt att höra att du inte är nöjd med din utbildning hos din trafikskola, du bör göra som rubriken lyder! Byt trafikskola! Det är speciellt 2 orsaker som jag reagerar på här, att dom blev förbannad för att du hade kört mycket landsväg!? Va?? Övning ger en en färdighet som man alldrig kan få för mycket av, mycket märkligt agerande, och den andra orsaken är planeringen för ett färdigt körkort för dig, vill du ha ditt körkort klart till sommaren, då måste det ligga i deras intresse att försöka uppfylla det, kanske inte exakt på dagen men nära ditt mål i alla fall, men att få kunskapsprovet och körprovet kan innebära lång väntetid när det är sommar och sol ute, om du inte klarar båda på första försöket.
Påpeka detta för dom, vill dom inte lyssna så byt körskola snabbt som attan. Lycka till min vän.
Jen 2019-03-02 07:29 ! Citera #
BYT! Du har rätt att få lektioner återbetalda sa en skola till mig, för jag bytte och det var mitt bästa beslut!

Jag nyttjade upp mina lektioner för jag trodde hag var tvungen. Nya skolan sa att det behöver man inte.
Gäst 2019-03-02 08:34 ! Citera #
Tack för era svar! :)

Jag ska köra upp mina lektioner som jag har fram till 28/3 och sen ska jag byta körskola om inget sker på vägen dit vill säga. Ska även ta en körlektion på en annan körskola och se vad de tycker om min körning.

Nä, men det blev ett jävla liv i bilen när jag berättade att jag kört landsväg i 100-120 km/t och det var inte ok för läraren. Jag fick en avhyvling som heter duga.
Börje Kugg 2019-03-03 16:40 ! Citera #
Otroligt oprofessionella! Det är upp till din privata handledare att avgöra vart du ska köra - du och vet väl vad du klarar! Jag tycker inte att du ska betala mer till dem när de bär sig så illa åt mot dig. Hoppas du kan lägga ut namnet på Trafikskolan sen här när du är klara med den så folk kan avrådas från att köra med dem.
Börje Kugg 2019-03-03 16:42 ! Citera #
De är ett företag som vill tjäna pengar i första hand. Glöm aldrig det.
Börje Kugg 2019-03-03 16:44 ! Citera #
Jag tycker du ska strunta i trafikskolan och köra mer med din pappa tills du fixat växlingen fullt ut, sen gå till en ny trafikskola. Det blir billigare också.
Christian 2019-03-05 11:11 ! Citera #
Igår hade jag körlektion och fick köra mindre landsväg med hastighet upp till 70 km/h och jobba med växling från fyran och ned till trean och sedan upp igen. Var iväg en timme och den lektionen löste jag bra sa lärarna. Hade fin väghållning men måste lära mig att växla ned innan kurvor och backkrön ifall jag får möte. Idag ska jag köra i ett litet bostadsområde i en timme. Jobba med växling och väjningsplikten. Har två lektioner idag.

Tror det var förra veckan, då fick jag köra i ett tätt bostadsområde med radhus och villor i en timme för att lära mig ha uppsikt över springande barn, utkörande bilar eller katter som springer. Fick köra i 10-15 km/h i en timme och sen var lektionen över.

Jag känner att jag inte får utvecklas någonting. Man lägger inte på svårighetsgrad något alls utan man låter mig köra i samma område hela tiden. Det jag skulle behöva jobba mer på är nedväxlingen för den är väl sisådär och sedan väjningsplikten. Jag är helt kass på den förutom när man kör på huvudled och när det sitter väjningsskyltar. Utöver det gäller högerregeln, det vet jag :)

I helgen körde jag med min Pappa igen och vi körde stadstrafik och vid trafikljus och en fyrvägs så höll vi på att krocka när jag fick grönt ljus och det kom trafik från mot mig. Bilen som vi mötte skulle gå på min högra sida men jag förstod inte det så den tutade som fan på mig :lol: Jag blir grymt stressad när jag kör i stadstrafik eftersom det är mycket start och stopp och hitta dragläget och komma snabbt ifrån igen och sen det där med väjningsplikt i stan m.m. Sen känner jag mig stressad när jag får bilar bakom mig också. Mina lärare sa det igår också att det syns på mig att jag är mer avslappnad på mindre landsväg där inga bilar finns, eller finns finns dom men det är få så att säga.
Gäst 2019-03-05 12:56 ! Citera #
Om du inte kan hantera stadstrafik så ligger du lite pyrt till då det är oftast det man får köra mest av när man har sin uppkörning. Att köra landsväg är det lättaste som finns, man ligger ju och pendlar mellan 2-3 olika växlar hela tiden, men för det mesta så kan man ha högsta växeln i och bara köra på, lite som motorvägskörning...

Så träna betydligt mer på stadstrafik än på landsväg eftersom du redan kan den biten, onödigt att lägga tid och energi på något som man redan behärskar..
Jen 2019-03-08 22:27 ! Citera #
Antar skolan vill att du kan hantera växling innan landsvägskörning. Tänk om något händer på vägen så du måste ner i fart, ev stanna och sen snabbt komma iväg pga andra bilar inte ska köra in i dig. Är nog det skolan vill - manövrera bilen innan högre hastigheter. Annars ta automat! Det är otroligt bekvämt. Bryr mig inte ett dugg om växling och älskar automat. Aldrig stress över dragläge :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor