Jag är uppe i totalt tretton lektioner nu och har fem till sju lektioner till bokade sen har jag inga fler då jag inte har bokat fler på körskolan och jag vet inte hur jag ska göra. För två veckor sedan började min Pappa och jag att köra ihop där han var min handledare. Innan han körde med mig hade jag kört åtta gånger på körskolan och innan dess hade jag aldrig kört bil tidigare.
Till saken hör att, jag kan köra bil anser jag men det jag behöver träna på (självkritik) är nedväxling, jag är totalt kass på det och vet inte i vilken hastighet jag bör växla ned eller när jag ska växla ned, det hackar lite när jag ska växla och det skuttar. Men uppväxlingen sitter som att jag kört bil i femton år (kanske för att jag kört landsväg med pappa och mindre landsväg).
Förra helgen körde jag nästan tjugo mil ihop med Pappa och det var bara landsväg. Fick världens käft när jag kom tillbaka till skolan att ”du ska inte köra på landsväg för du kan inte hantera dem hastigheterna ännu osv osv” och sen hade jag två lektioner direkt efter varandra efter helgens körning med min Pappa och då blev det lite brysk ton i bilen ”tittar du inte mer i speglarna så får du aldrig körkortet” sa ena läraren. Jag har två lärare i bilen, en som utbildar sig och en som är utbildad.
Idag fick jag köra i tätt bostadsområde där jag skulle ligga på ettan och tvåans växel och ha koll på vad som sker runt omkring mig. Nu har jag lektion Måndag och två lektioner Tisdag och en lektion Torsdag. Måndag ska vi börja med mindre landsväg vilket jag har kört mycket.
Till saken hör att, jag själv känner att jag behöver bara träna på nedväxlingen och sen kan jag köra helt flytande. Har lagt ut 18k på körlektioner på körskolan och känner att de bara utnyttjar mig då jag vill komma framåt. I en början tyckte jag det var roligt att komma dit men nu är det bara tråkigt för de matar tråkiga saker med mig - saker som är sunt förnuft. Vi tränade tex. backning i veckan här och den lektionen klarade jag direkt eftersom ja har backat med Pappa mycket.
Sen har jag bett om att få en plan för mitt körkort då jag har kört på körskolan sedan 17/1-2019 men jag får aldrig någon plan utan vi kör bara och går efter någon ”plan”. Det är två månader bokning i förväg för teori och uppkörning och jag vill gärna göra det i Maj eller Juni men de säger ingenting trots att jag tycker att det är nedväxlingen som jag behöver träna på. Jag upprepar en gång i veckan att jag vill ha en plan för då har jag ett mål och mina lärare säger bara ”ja, det förstår vi.”
Vad ska jag göra?