Start > Körkortsforum > Uppkörning Linköping tips!!

Uppkörning Linköping tips!!

Gäst 2019-03-01 21:01 ! Citera #
Hej!

Jag har genom hela min körkortsresa läst i forumet här och det har hjälpt mycket! Men nu börjar det närma sig förarprovet och jag behöver alla tips man kan få!! Jag har uppkörning i Linköping, om det är någon som kört upp där, kan ni förklara var ni körde, hur det gick till, hur det var, hur stränga är dem, och allt! Eller om ni inte kört upp där, andra generella tips, saker som man ofta missar på, något de lägger extra märke till?

Och sen teoriprovet.. Den ständiga frågan, är frågorna lika dem i elevcentralen? För jag hör olika hela tiden. Jag har hört att det är mycket högerregeln? Men kommer det många frågor om funktion och kontroll osv? Hur svåra/svårtydda tyckte ni att frågorna var? Bilderna? Tiden?

Blir tacksam för alla möjliga svar jag kan få!!!

Mvh nervös körkortstagare
Gäst7 2019-03-01 21:46 ! Citera #
Har inte tagit körkortet, har både kunskapsprov och körprov om cirka en vecka. Helt ärligt känner inte mig så nervös. Men ja, tiden får väl se av sig.
Jadu.... 2019-03-02 02:22 ! Citera #
Jag tog nyss körkortet (igår på min 18:e födelsedag) och det mesta jag kan säga är säkert det du hör ofta... slappna av och se det mer som om att du kör med en kompis. Tänk säkerhet FÖRST = alltså anpassa farten, inte för låg inte för fort, men ungefär 5km/h under hastighetsgränsen borde vara bra (det Berors också på väglag och sikte, så saktar om det blir halt, dimmigt osv.). Bortse inte från miljödomen då den är viktig, du ska kunna motorbromsa i god tid. Däremot så är jag osäker om att hoppa över växlar. Jag gjorde det på min uppkörning och fick godkänt på miljödelen p.g.a. det, men ibland hör jag andra säga att man inte ska hoppa över växlar då blir man kuggad. Jag tror dock att du ska kunna hoppa växlar (alltså visa på uppkörningen) för miljödelen, men jag vågar inte säga för mycket då jag är osäker och inte vill vilseleda dig. Var väl utvilad den dagen och ungefär en vecka tidigare... ju tidigare du anpassar dina sömnrutiner ju bättre blir din koncentration... d.v.s. va inte uppe till 12-02 varje kväll och sen kl 21:00 dagen innan... börjar redan med att lägga dig 21:00 varje dag i en vecka. Det hjälper mycket. Öva och tillämpa teorin under övningkörningen så det sitter, det är lätt att man får hjärnsläpp under uppkörningen och kan t.o.m. glömma dem lättaste reglerna som kan kugga en (högerregel, väjningsplikt etc). Det är inte hela världen om du gör ett fåtal små misstag under uppkörningen, försök att fortsätta visa vad du kan istället. Mitt sista tips är ju att ”vicka huvudet”... rör huvudet tillsammans med blicken (t.ex.) om du kollar på back/sido-speglarna då gör du det tydligt för inspektören att du har koll och uppmärksamhet i trafiken (detta gäller inte bara speglarna utan även trafiken och trafikanter runtomkring dig. Min kompis hade bra uppmärksamhet och kollade på speglar och trafiken med sin blick, men inspektören kunde inte se det så tydligt och därför blev han underkänd för uppmärksamhet.. så visa och vrid på huvudet åt den riktningen du kollar på (speglar, döda vinkeln), men fastna INTE med blicken, trafiken rör sig konstant så du har inte råd med att fästa blickar = rör blicken hela tiden och speciellt mot den riktning du kör mot.

Innan du går till uppkörning vill jag bara att du ska veta att förarprov ALDRIG är rättvist. ALLA inspektörer bedömer utifrån samma mall, men bedömningen är SUBJEKTIVT. Alla inspektörer har små, men olika uppfattningar om vad som är säkert. Om t.ex. 2 olika inspektörer har en som ska backa runt hörn, första inspektören kanske säger att du ska backa 10 meter från korsningen för att bli godkänd, men inspektör 2 bedömer PRECIS samma moment, men ber dig backa 15 meter för att vara SUPERSÄKER att du kan klara det. Det är precis samma ”bedömningspapper” inspektörerna har, men dem två har olika nivåer av bedömning.... detta kanske lät lite konstigt, med det är så jag kommer uppfatta det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 02:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest