Start > Körkortsforum > Utfyttad från Sverige -

Utfyttad från Sverige -

Gäst 2019-02-21 18:10 ! Citera #
Hej! Är Svensk medborgare som gått igenom körskoleutbildning i Sverige. Kuggade tyvärr min uppkörning innan flytt utomlands. Flyttar pga arbete så måste registrera mig som avflyttad hos Skatteverket. Fick efteråt reda på att jag som utflyttad medborgare ej har rätt att köra upp i Sverige. Vad ska jag göra? Åter folkbokföra mig i Sverige trots att det är otillåtet och hoppas på det bästa? Nån med liknande erfarenheter?
Gäst 2019-02-21 22:36 ! Citera #
För att få ta körkort i Sverige så ska man ha varit bosatt i Sverige i minst 6 år..
Så att du ska kunna ta körkort här utan att någon får reda på det är tyvärr väldigt omöjligt eftersom ALLA myndigheter har kontakt med varandra.. När du ska göra en uppkörning så kontrollerar ju Trafikverket att du är boende i Sverige..
Gäst 2019-02-22 14:01 ! Citera #
Detta är hämtat från Trafikverkets sida:

För att du ska få göra ditt kunskapsprov och körprov för behörighet B måste du:

vara permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader
ha en giltig riskutbildning. Läs mer om riskutbildning för personbil på Transportstyrelsens webbplats.
Riskutbildning för personbil (Transportstyrelsens webbplats)
inte sedan tidigare ha ett körkort utfärdat av en annan EES-stat. Läs mer om utländska körkort på Transportstyrelsens webbplats.
Utländska körkort (Transportstyrelsens webbplats)
uppfylla de eventuella villkor som finns i ditt körkortstillstånd, till exempel att du ska använda glasögon eller linser när du kör. Om du har opererat dina ögon och inte längre behöver använda glasögon eller linser måste du, innan du kommer till provet, kontakta Transportstyrelsen för att få ett körkortstillstånd eller körkort utan villkor utfärdat.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest