Start > Körkortsforum > Kan jag ta körkort utan trafik…

Kan jag ta körkort utan trafikskola?

david 2019-02-20 21:23 ! Citera #
Hej, Det är så att jag ska ta körkortet snart men jag har aldrig gått på en trafikskola. Jag kan köra så kan jag göra riskettan och risktvåan samt teori och uppkörningen ändå? Eller finns det krav på att man måste bevisa hur man har lärt sig köra?
Gäst 2019-02-20 22:05 ! Citera #
Ja, du kan ta körkort utan trafikskola :)
David 2019-02-21 22:16 ! Citera #
Hej, Tack för svar jag glömde lägga till att jag har inte gjort någon synundersökning heller.
kalle 2019-03-04 01:07 ! Citera #
Har du ens ett körkortstillstånd? (om du nu inte har gjort syntest)
Björn He 2019-05-15 00:21 ! Citera #
Man KAN boka körkortsprov utan trafikskolans hjälp MEN jag anser att man bör ha minst 4-10 körlektioner hos en trafikskola INNAN man kör upp. Då kan trafikskolelärarna kolla upp om man har några brister som gör det svårt att klara uppkörningen och så kan man åtgärda de bristerna innan man kommer till uppkörningen, då är det större möjlighet att slippa bli underkänd.

Alla som övningskör är inte absolut kördugliga, det är i och för sig inte alla som redan har körkort heller. Jag tog några få körlektioner hos en trafikskola i närheten av mitt hem inför uppkörningen och upptäckte då att jag hade vissa brister men jag kunde enkelt lära mig av mina brister och åtgärda dem innan jag körde upp men jag blev kuggad på första försöket ändå. Men jag tycker en del kuggningar är lite väl orimligt hårda och orättvisa ibland.
Körven 2022-03-31 23:08 ! Citera #
Klarade min uppkörning idag har kört 1 gång på körskola och typ 10 gånger med förälder, har inga kunskaper inom bilkörning sen tidigare heller.
T 2022-04-01 18:00 ! Citera #
Körven 2022-03-31
Klarade min uppkörning idag har kört 1 gång på körskola och typ 10 gånger med förälder, har inga kunskaper inom bilkörning sen tidigare heller.
Jo, jag känner igen mig. Själv körde jag i bara drygt femton minuter och klarade sen uppkörningen galant. Provförättaren sa att jag var i klass med en gud, bättre än professionella yrkesförare som kört i 15-20 år.

...Eller inte...
Gäst 2022-05-13 16:08 ! Citera #
Du behöver egentligen bara trafikskolan till 3 obligatoriska moment:

Introduktionskursen för att kunna få din handledare godkänd.
Risk 1.
Risk 2. (oftast driver dom som äger banorna också en trafikskola).

Väljer man att maximera privatkörning så skulle jag ändå föreslå minst 1 körlektion på valfri trafikskola så att du får en annan åsikt också innan uppkörning.
Vänner och Föräldrar är ofta inte superbra på att vara objektiva.
Gäst 2022-05-16 10:58 ! Citera #
Svar Ja självklart. Se till att du antingen har en perfekt handledare som vet hur du ska köra bil för att bli godkänd i 2022. Annars måste du som jag, titta på alla moment på youtube där en äkta körlärare förklarar korrekt. Sedan använder man den teorin i praktiken under övningskörning. Jag sket i vad min handledare sa med andra ord. En förälder som tog körkortet på 70 talet och har kört aggressivt i flera år i stadsmiljö kör INTE som en körskola vill att eleverna kör upp. Det är ju bara en sanning.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo