Start > Körkortsforum > JAG HAR AUTOMAT KÖRKORT -> …

JAG HAR AUTOMAT KÖRKORT -> MANUELL

Gäst 2019-02-19 12:35 ! Citera #
Idag har jag automatkörkort som jag inte fick så längesen. Min bil är automat och jag kör VARJE dag. Alltså har jag fått bra trafikvana och kommer att fortsätta köra automat iallafall tills på sommaren. Därefter tänkte jag börja övningsköra för MANUELL. Då jag redan kommer kunna exakt alla trafikregler och hur jag ska bete mig i trafiken så kommer jag endast behöva öva på växlingen.

Hur lång tid tror ni det tar för mig att lära mig växla?
Jag är ganska lättlärd men aldrig kört en manuell innan pg.a lathet.


OBS jag älskar mitt automatkörkort, är lika fri som alla andra och ni som tar för automat behöver EJ oroa er. Det är bara jag som gillar att testa nya saker när jag blir trött på det ena ;)

Det bästa med detta är ju att jag inte behöver en dubbelkommando bil på uppkörning. Jag kan göra uppkörningen i exakt samma bil jag kommer övningsköra i privat! :) behöver inte heller göra nytt teoriprov eller annat _BARA_ en ny uppkörning i vilken bil jag vill :lol: :lol:
Gäst 2019-02-19 13:36 ! Citera #
Gäst 2019-02-19
Idag har jag automatkörkort som jag inte fick så längesen. Min bil är automat och jag kör VARJE dag. Alltså har jag fått bra trafikvana och kommer att fortsätta köra automat iallafall tills på sommaren. Därefter tänkte jag börja övningsköra för MANUELL. Då jag redan kommer kunna exakt alla trafikregler och hur jag ska bete mig i trafiken så kommer jag endast behöva öva på växlingen.

Hur lång tid tror ni det tar för mig att lära mig växla?
Jag är ganska lättlärd men aldrig kört en manuell innan pg.a lathet.


OBS jag älskar mitt automatkörkort, är lika fri som alla andra och ni som tar för automat behöver EJ oroa er. Det är bara jag som gillar att testa nya saker när jag blir trött på det ena ;)

Det bästa med detta är ju att jag inte behöver en dubbelkommando bil på uppkörning. Jag kan göra uppkörningen i exakt samma bil jag kommer övningsköra i privat! :) behöver inte heller göra nytt teoriprov eller annat _BARA_ en ny uppkörning i vilken bil jag vill :lol: :lol:
Hejsan!
Du borde ju redan kunna varenda trafikregel eftersom du har körkort redan, om du inte kan dom redan nu så är det bäst att du pluggar lite teori igen ;)

För det andra så finns det vissa krav på den bil som du kör upp med när du ska gradera bort ditt automatkörkort till manuellt körkort. Och en regel är att ALLA bilar inte alls är tillåtna som uppkörningsbilar, den bilen som du kommer använda dig av behöver ha en viss vikt. Kommer dock inte ihåg exakt vad den minst ska väga, men en kompis till mig skulle göra just samma sak och kom dit med en nyare modell av en Nissan Micra (2016 årsmodell) som hon skulle ha som bruksbil när det hela var klart. Men när inspektören fick se den sa han att den inte är godkänd och att det inte skulle bli något nytt körprov om hon inte kunde skaffa fram en annan bil omedelbart. Så att säga att du kan göra en ny uppkörning i vilken bil du vill stämmer faktiskt inte, dessutom MÅSTE du ha tagit ett nytt foto av dig INNAN en uppkörning påbörjas..
Gäst 2019-02-19 14:17 ! Citera #
Nu svarar du på allt utom min fråga. Jag har körkort och har skrivit klart och tydligt att jag är TRAFIKVAN då jag kör bil varje dag.

Jag vet att det måste vara en viss vikt och alla bilar är i princip den vikten förutom några enstaka fall. Kommer givetvis kolla detta innan jag väljer bil då min egna är automat och kommer fixa en som är tillåten.

Det är inga problem att ta en ny bild, kände inte riktigt att detta var relevant att nämna men ok hahaha
Gäst 2019-02-19 14:18 ! Citera #
Citerar mig själv, IGEN. ”Då jag redan kommer kunna exakt alla trafikregler och hur jag ska bete mig i trafiken så kommer jag endast behöva öva på växlingen.” = JAG KAN REDAN ALLA TRAFIKREGLER och behöver bara öva på växlingen
Gäst 2019-02-19 16:34 ! Citera #
Nånstans mellan 3min till 3veckor.
Donnan 2019-02-20 09:36 ! Citera #
Saxat text från transportstyrelsen.

Om du har villkor automat på grund av medicinska skäl ska du kontakta Transportstyrelsen. I andra fall krävs ett nytt manuellt körprov hos Trafikverket, och du behöver inte söka körkortstillstånd om provet görs på samma körkortsbehörighet som du redan har. Vill du övningsköra privat måste du dock ha en godkänd handledare.  

Ett annat alternativ om villkoret inte är satt på grund av medicinska skäl, är att du tar körkort på en högre körkortsbehörighet med manuell växellåda (då krävs dock körkortstillstånd och fullständigt förarprov (kunskapsprov och körprov). Om du t.ex. tar körkort för behörighet C eller D med manuellt växlat fordon så upphör villkoret att gälla för samtliga bilar utan släpfordon. Detsamma gäller om du gör ett godkänt körprov för utökad B-behörighet med manuellt växlat dragfordon.

Länk.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/fragor-och-svar-om-korkort/villkor/
Börje Kugg 2019-02-20 22:26 ! Citera #

Tekniska krav på fordonet
Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:

en tjänstevikt av minst 1000 kg
en totalvikt av högst 3500 kg
dubbelkommando för färdbromsen
extra invändig backspegel för passageraren i framsätet
huvudstöd (nackskydd) på framsätena
godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena
manuell växellåda och kopplingspedal som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om inte provet avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad bil (villkorskod 78).

Undantag
Om du har körkort med behörighet B som, utan medicinska skäl, är begränsat att gälla enbart automatväxlade fordon (villkorskod 78) och du genom körprov ska upphäva denna begränsning behöver bilen inte vara utrustad med dubbelkommando för färdbromsen och extra invändig backspegel. Du behöver inte ansöka om detta undantag.

Hävning av villkor automat
Om du har ett körkort för behörighet B med villkor om begränsning till automatväxlad bil (villkorskod 78), och vill häva det villkoret, krävs att du genomför ett körprov med manuellt växlad bil. Observera att du måste fotografera dig hos Trafikverket innan du gör ditt prov. På sidan Trafikverkets bilar kan du se vilka bilar som vi tillhandahåller.”

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/personbil-och-latt-lastbil/korprov-b/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-b/

De kommer vilja se bilens papper på att vikten överstiger 1 000 kilo tror jag och andra saker.

Annars, ta det inte för lätt bara - du kör säkert automatbil väldigt bra vid här laget, men nu blir det en sak till att tänka på. Någon lektion vid en trafikskola kan säkert vara bra också för att få lite tips, men börja öva själv först.
Börje Kugg 2019-02-20 22:29 ! Citera #
Bälten av trepunktstyp gör att gamla manuella veteranbilar inte går att använda på provet, haha.
Börje Kugg 2019-02-20 22:32 ! Citera #
Har du aldrig använt en kopplingspedal eller rört en växelspak kommer det ta lite tid alltså, men allt beror på din motorik och simultanförmåga osv, det är svårt att säga hur lätt du kommer ha för det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor