Start > Körkortsforum > Klarade uppkörningen (3e försö…

Klarade uppkörningen (3e försöket) i Farsta, vägbeskrivning och tips

Maria 2019-02-17 09:01 ! Citera #
Har själv fått så mycket hjälp av vad folk skrivit här på körkortonline så tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter :)

Har kuggat uppkörningen två gånger tidigare i Lund och i Helsingborg (två år sedan), men klarade nu äntligen körkortet i Farsta! Enda tipset är att öva så pass mycket att du vågar titta dig omkring, i alla speglar mm så många gånger och så tydligt att inspektören känner att du vet vad du gör!! Och var inte kaxig bara för att du vet hur man manövrerar en bil (som jag var de två tidigare tillfällena när jag var yngre...) Ödmjukhet funkar definitivt bäst inför inspektören, dessutom bara för att man kan manövrera bilen är det ju inte säkert att man kör bra eller säkert. Kan berätta om min uppkörning i dessa städer om nån vill.

Min väg i Farsta under uppkörningen: Vänster ut från trafikverket (blinka inne på parkeringen). Sen vänster igen och höger vid övergångsställe nr två. Alla dessa vägar är 50-vägar, ej huvudled. Vi körde höger i den lilla rondellen och hon bad mig köra mot Stockholm. Ut på motorvägen (70 km/h) och mot Bagarmossen. Glöm inte kolla i höger döda vinkeln vid avfart. Höger vid trafikljusen in höger i söta Enskededalen och runt bland villorna (30 km/h, HÖGERREGELN överallt), jag fick vända runt ett hörn och valde det med mest sikt. Det var mycket is på marken och snövall i hörnet så första fösöket hamnade jag en aning långt från högerkanten på vägen jag backade in på. Jag frågade om jag fick göra om manövern bara för att göra det så perfekt jag kunde nu när jag hade min chans. Hon sa absolut men att vi bara skulle vända ändå. Jag gjorde om det iallafall, tittade mig i backspegeln och runt omkring mig på samma sätt som förra gången men hamnade perfekt nära kanten denna gång och så åkte vi iväg. Åkte ut åt vänster denna gång och kom till en stor rondell där jag skulle åka mot Nynäshamn, dvs ut på stora motorvägen igen och tilllbaka till trafikagsverket. Avtagsväg Larsboda, vanilga vägen tillbaka till trafikverket dvs, OBS där kommer både en väjningsskylt och sen en bussfil så körfältsbyte till vänster krävs innan vänster i rondellen och tillbaka på 50-vägarna till trafikverket samma väg vi körde ut på.

När vi parkerat på trafikverkad sa hon på en gång att jag var godkänd, hon hade t o m frågat mig påvägen tillbaka om jag skulle köpa bil nu..detta gjorde mig ju bara vansinnigt nervös och pirrig, men tänk om hon frågat så OCH underkänt mig :O

Iallafall så detta var min erfarenhet och jag var DÖDSNERVÖS, drömmer om det fortfarande. Trodde aldrig jag skulle lyckas med mitt körkort och t o m la det på is två år efter nederlaget i Skåne, men ge inte upp, det löser sig!!
Maria 2019-02-17 09:04 ! Citera #
Juste, glömde skriva att jag började uppkörning i Farsta med motorstopp i första korsningen ut från trafikverket då jag var vad vid att köra där på 2an, men dett VW klarade ej det berättade hon sen utan det var 1an som gällde. Såklart trodde jag då att jag kuggat det hela, men de kollar på helheten så det hade ju varit dumt om jag gett upp redan där!
Maria 2019-02-17 09:13 ! Citera #
Mina tips Farsta (är privatist förresten):
- Kör efter överkörningsbilar och körprovbilar. När jag körde upp nu så var jag samt två andra uppkörare framför varandra på SAMMA RUTT, så trots att Farsta är stort finns det inte för många alternativ.
- Läs här på forumet och liknande forum vilka vägar andra uppkörare åkt och samla de troligaste rutterna i ett dokument
- Kör dessa så du kan ALLT, hastighetsskyltar, stoppskyltar mm (detta är viktigt för vi som blir extremt nervösa och pga nervositeten glömmer helt bort hur man kör bil)
- Kolla vägarna i Google Maps, få en överblick över området (om du inte kommer från Farsta liksom)
- Se till att teorien bra, den behövs både på teoriprovet och köprovet, plus att de ju inte blir ledsna om man lite försiktigt slänger ur sig muntliga kunskaper under körningen ang regler mm, man ska visa att man är säker att släppa ut i trafiken

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest