Start > Körkortsforum > Hårda accelerationer

Hårda accelerationer

Bob 2019-02-16 22:32 ! Citera #
Halli hallå! Jag funderar på om det kanske är dags att göra halkbanan snart. Men när jag kollar på bokningssidan så står det bl.a. att man behöver kunna utföra hårda accelerationer, och då undrar jag, vad innebär det?
Gästen 2019-02-17 00:40 ! Citera #
Menar du hårda inbromsingar?

När jag gjorde det så var läraren med oss i bilen, han sa att vi skulle köra i 70 km och när han skrek tex. ÄLG!! då ska du stoppa alltså göra en hård inbromsingar, FULLT STOPP!!! dessa göra du i olika hastigheter i typ 2/3 timmar.

Side note: Du kan bli snurrig.

Bästa delen man gör!!! HA kul!!
Gäst 2019-02-17 15:00 ! Citera #
Nej jag tror faktiskt att han menar hårda accelerationer, men kan även mena hårda inbromsningar.
Och med hårda accelerationer så menas det att du snabbt måste kunna komma upp i fart, så det är bara att trampa ner gasen tills du har nått den hastighet sin en utövare säger åt dig att du ska köra i.

Sedan vid inbromsningar så kan du även få sitta själv i bilen eller ha med dig andra elever som delar på bilarna som finns tillgängliga, och då kan utövaren prata till er via en radio, och där kommer han eller hon att meddela vad du/ni ska utföra.
Börje Kugg 2019-02-24 12:36 ! Citera #
Nej men du ska klara accelera upp till 70 och sedan trycka in bromsen så hårt du kan. Du behöver inte vara fördigutbildad , tror man kan välja automatbil också på de flesta banor.
Börje Kugg 2019-02-24 12:37 ! Citera #
Färdigutbildad*
Börje Kugg 2019-02-24 12:39 ! Citera #
Det går bli underkänd, men det är mest folk som inte kan köra alls, inte kan svenska eller som buskör inne på området som blir det.
Gästen 2019-03-03 20:01 ! Citera #
Börje Kugg 2019-02-24
Det går bli underkänd, men det är mest folk som inte kan köra alls, inte kan svenska eller som buskör inne på området som blir det.
Respons till Börje Kugg:

Det går att bli underkänd, men det är mest folk som inte kan köra alls, de kan inte inte kan svenska eller som buskör inne på området som blir det.

Jag förstår inte riktigt vem som på jorden skulle ”busköra” när de tar något för en bra sak, deras körkort.

Men som sagt, det går att bli underkänt på halkbanan. Den vanligaste orsaken är att de skulle ta upp sina telefoner. Det finns en sträng regel i vissa halkbanan skolor om du tar upp din telefon kommer det att resultera i misslyckande, alltså underkänt. (Detta är för passagerare, och förstås självklart, föraren också).

Önskar en fin natt.
Björn He 2019-07-22 16:04 ! Citera #
Det är nog ganska nödvändigt att kunna accelerera snabbt upp till höga hastigheter och kunna tvärbromsa så hårt som möjligt, om man inte kan det ordentligt så kan man nog riskera kuggning på halkbanetestet. Jag tycker man skall träna ordentligt på att accelerera snabbt och bromsa in hårt i åtminstone cirka 3-5 dagar innan man åker till halkbanan, min bedömning är att det tar 3-5 dagar att lära sig det från det att man lärt sig manövrera bilen ordentligt.
Gäst 2019-07-23 16:11 ! Citera #
Björn He 2019-07-22
Det är nog ganska nödvändigt att kunna accelerera snabbt upp till höga hastigheter och kunna tvärbromsa så hårt som möjligt, om man inte kan det ordentligt så kan man nog riskera kuggning på halkbanetestet. Jag tycker man skall träna ordentligt på att accelerera snabbt och bromsa in hårt i åtminstone cirka 3-5 dagar innan man åker till halkbanan, min bedömning är att det tar 3-5 dagar att lära sig det från det att man lärt sig manövrera bilen ordentligt.
min bedömning är att det tar 3-5 dagar att lära sig det från det att man lärt sig manövrera bilen ordentligt.

Herregud, om det tar 3-5 dagar för dig att lära dig att accelerera och trycka hårt på bromsen så måste du vara extremt svår lärd av dig. Detta kan man klara av på en enda körlektion, max två lektioner!
Så att du skriver att det tar 3-5 dagar är lite väl överdrivet!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor