Start > Körkortsforum > Min uppkörning i Farsta 16 feb…

Min uppkörning i Farsta 16 februari 2019, Automat.

Gäst 2019-02-16 19:36 ! Citera #
Hej.

Jag hade idag /en Lördag) mitt körprov (uppkörning) i Farsta, klockan 15.35. Jag tänkte dela med mig av min upplevelse för er som är nervösa.

Jag tog körkort som privatist, utan en enda lektion. Jag kom väl förberedd till provet, både teoretiskt och praktiskt, men väldigt nervös. Jag hade de senaste 2 veckorna övningskört cirka 5 gånger i Farsta, aldrig kört där innan dess. Jag hade dessutom fått tiden i Farsta bara 2 veckor innan, för en annan person hade avbokat sin tid.

Många pratar dåligt om Farsta men jag måste hävda motsatsen baserat på min upplevelse. Teorin satte jag 4 dagar innan uppkörningen (63 rätt av 65 möjliga på under 15 minuter, man måste ju få skryta :D ), och jag kände mig förberedd för uppkörningen när dagen kom, men ändå lite ängslig.

I väntrummet kom inspektörerna och ropade upp namnen på samtliga som skulle köra upp. Jag fick en trevlig kvinna som hette Anita. Hon kontrollerade mitt leg och sedan gick vi ner till parkeringen. På vägen dit förklarade hon hur allt går till, och att hon bedömer helheten på körningen. Innan vi gick in i bilen fick jag göra en säkerhetskontroll. Jag skulle kontrollera däcken på bilen, som är en vit volvo v60 Diesel. Samtliga bilar trafikverket använder sig av på respektive orter kan ni se på trafikverkets hemsida. Jag började med att läsa på däcken och såg att det stod M&S, alltså var det vinterdäck. Jag undersökte således mönsterdjupet och fastställde att det var minst 3.0mm vilket är det minsta lagliga. Jag kollade även att fälgarna inte hade några synliga skador (sprickor) samt att hjulet var pumpat med luft. Jag jämförde hjulen med varandra från distans för att säkerställa att inget hjul låg plattare än nåt annat. Jag undersökte samtliga 4 hjul på detta sätt.

Sedan satte vi oss i bilen. Hon bad mig ställa in speglar och stol, och sedan förklarade hon vilka moment som ska bedömas. Sedan bad hon mig att köra ut från trafikverkets parkering hur jag ville (fanns 2 vägar ut), och sedan ut i riktning ifrån trafikverket och ut mot vägen. Jag fick instruktioner att svänga höger vid första korsningen. Sedan skulle jag följa vägen till dess slut och ta höger. Efter det fick jag instruktioner att följa skyltar mot Nynäshamn. Så jag tog vänster vid nästa korsning och sedan upp på motorvägen mot Nynäshamn. Hon gav mig sedan instruktioner att följa skyltarna mot Huddinge C, så jag tog avfarten vid Länna trafikplats, tog vänster i stora rondellen och rakt fram i nästa rondell vilket ledde mig ut på en Landsväg som heter Lissmavägen. Denna väg följde jag ner tills jag skulle svänga höger in på en liten enskild väg som heter Löfbergavägen. Efter jag svängt in här sa hon åt mig att vända på lämplig plats. Det fanns en parkeringsficka längre fram som jag valde att göra en U-sväng på. Det var lämpligt då det var generöst med plats och inte fanns någon trafik alls. Sedan körde jag tillbaka ut mot Lissmavägen och fick svänga vänster upp på den, i riktning tillbaka mot Länna där vi kom ifrån. Strax innan rondellen i Länna fick jag instruktioner att svänga vänster in i Länna industriområde, gatan heter Slipstensvägen. Jag skulle följa vägen rakt fram tills dess slut (högerregeln gällde på varje korsning här). I slutet av vägen fick jag fickparkera och vända på lämpligt sätt (gjorde en U-sväng i slutet av vägen, här fanns inte heller någon trafik). Sedan skulle jag följa vägen tillbaka till Lissmavägen, och vid korsningen Slipstensvägen/Lissmavägen körde vi tillbaka till trafikverket.

Jag gjorde 2 misstag under min uppkörning som hon berättade för mig efter körningen:

1. När jag gjorde vänsterssvängen från Lissmavägen till Slipstensvägen var jag lite smått fartbilnd och jag utförde svängen i onödigt hög hastighet. Jag svängde i kanske 25-30 kmh vilket var onödigt då det inte fanns någon mötande trafik och trafiken bakom var på bra avstånd ifrån mig.

2. När jag kom tillbaka till nynäsleden från E4:an på tillbakavägen (avfart Farsta) kom jag in på en två-filig huvudled och hamnade i vänster körfält, och jag ville byta till höger körfält. Brevid mig strax bakom i höger körfält låg en bild relativt nära mig. Jag bytte körfält framför den vilket var olämpligt, jag borde låtit den passera mig och sedan bytt körfält bakom den. Detta eftersom det var relativt långt fram till nästa korsning och det inte var nån stress.

Väl tillbaka sa hon att körningen gick bra och den var godkänd. Hon påpekade misstagen och gav mig konstruktive feedback på saker att tänka på. Utöver detta var körningen perfekt. Jag var inte alls nervös när jag väl körde ut från trafikverket, men mestadels för jag hade kört på dessa vägar innan som tur var.

Min slutsats: Jag kom väl förberedd och gjorde en bar körning, och det såg inspektören och jag blev godkända, trots 2 misstag. Jag tycker inte det var så värsta läskigt, men mestadels då jag kom väl förberedd.

Mina tips är:
- Kolla upp rutter som dom brukar köra. I farsta skickas du oftas antingen MOT Stockholm eller FRÅN stockholm på Nynäsleden/motorvägen. Skickas du mot Stockholm kan du räkna med Hökarängen, Gubbängen, Sköndal eller skarpnäck. Skickas du från Stockholm (som jag) kan du räkna med Skogås, Länna eller Haninge.
- Övningskör i dessa områden åtminstone 1 gång.
- Kolla google maps i dessa områden om du kör upp i Farsta (de ovan). Kolla upp de största vägarna i street view och se hur man följer skyltarna till vissa ställen, det underlättar.
- Var väl förberedd, d.v.s. ha kolla på teori och högerregeln. Vid trafikverket gäller högerregeln nästan överallt, i hela frykdalsbacken där trafikverket ligger samt flesta vägar runtom (om inget annat anges). Men notera att nästan ingen tillämpar den där, så det är lite nojjigt.
- Var nog med speglarna när du kör. Kolla i dem var 5e sekund. Överskrid in hastighetsbegränsningen. Visa tydligt att du kommer följa högerregeln när du kommer till ett ställe där den gäller. Dvs bromsa in innan korsningen och var beredd att stanna för trafik på höger.
EnAnnanGäst 2019-02-17 18:28 ! Citera #
Grattis till körkortet! Wooohoo!!

Helt sjukt att du fixade teorin under 15 minuter. Alltså enligt mina beräkningar tog du max 4 sekunder på frågorna!

8-) Väl avklarad!
Gäst 2019-02-17 22:12 ! Citera #
Tack! dock blir det runt 13 sekunder per fråga när jag räknar på det, 4 sekunder vore ju helt sinnessjukt!
Johanna 2019-02-18 21:42 ! Citera #
:o....15 min. Nja låter inte helt rätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor