Start > Körkortsforum > Hur ska jag ha råd att ta körk…

Hur ska jag ha råd att ta körkort?

SannaPia 2019-02-12 09:28 ! Citera #
Jag pluggar deltid och jobbar extra på timmar och har inte direkt möjlighet till stora kostnader just nu. Men jag vill verkligen passa på att ta körkort nu när jag har tid, plus bra sen när jag ska söka heltidsjobb att ha körkort. Jag har googlat lite på skolor och så och en del har kredit för att köpa körkortet har jag sett mem jag tycket det är svårt att veta vad som är bästa valet och att man får börja köra även om man inte har pengar till ett helt körkort. Har nån tips på hur man hittar snabbt en skola där man får köra även om man inte kan betala allt på en gång?
Gäst 2019-02-12 13:02 ! Citera #
Jag satt lite i samma sits när jag tog körkort, jag pluggade 100% på distans och jobbade även vissa helger..
Men det går att ta körkort, man får bara prioritera bort vissa saker, sedan övningskörde jag mestadels privat med min sambos pappa som snällt ställde upp och var min handledare.
Jag började med att ta 10 körlektioner på körskolan för att sätta grunderna ordentligt, sedan mängdtränade jag som sagt med svärfar och tog bara sporadiskt någon körlektion här och där innan det var dags att boka mina bägge prov.

Så kolla med dina vänner om någon kan ställa upp och vara din handledare, på så vis kan du få ner kostnaden riktigt mycket. Jag betalade från egen fick c:a 7500:- för mitt körkort, men då fick jag rätt mycket betalat från föräldrarna samt mina svärföräldrar. Istället för presenter och julklappar så önskade jag mig pengar eller körlektioner.

Men det är tufft att båda plugga och jobba samtidigt som man håller på med körkortet, men det går om man bara är tillräckligt motiverad och har en jäkla självdisciplin!

Lycka till!!!
Jesper 2019-02-19 23:36 ! Citera #
Börja med att köpa böcker samt tillgång till trafikskolaonline och maxa testerna, går väll på 1000 totalt, när du väl lärt dig det behöver du ej många lektioner.
Gäst3 2019-02-20 13:12 ! Citera #
Jesper 2019-02-19
Börja med att köpa böcker samt tillgång till trafikskolaonline och maxa testerna, går väll på 1000 totalt, när du väl lärt dig det behöver du ej många lektioner.
Men du...

Det är väl en jäkla skillnad på det teoretiska och det praktiska...
Bara för att man kan teorin klockrent så betyder ju inte det att man kan manövrera en bil prickfritt.....eller hur?
Jag vet en tjej som gick i samma körklass som mig på körskolan, hon var super duktig på teorin och kunde nästan allt, och svarade på alla frågor som våran lärare ställde när vi hade teorilektioner. Men när hon väl satt bakom ratten så tog det lång stund innan hon ens kunde köra på ett säkert sett. Och nästan alla i klassen fick våra körkort före henne.
Så bara för att man är bra det det ena, så innebär inte det att man är lika bra på det andra...
Jesper 2019-02-27 19:22 ! Citera #
Gäst3 2019-02-20
Men du...

Det är väl en jäkla skillnad på det teoretiska och det praktiska...
Bara för att man kan teorin klockrent så betyder ju inte det att man kan manövrera en bil prickfritt.....eller hur?
Jag vet en tjej som gick i samma körklass som mig på körskolan, hon var super duktig på teorin och kunde nästan allt, och svarade på alla frågor som våran lärare ställde när vi hade teorilektioner. Men när hon väl satt bakom ratten så tog det lång stund innan hon ens kunde köra på ett säkert sett. Och nästan alla i klassen fick våra körkort före henne.
Så bara för att man är bra det det ena, så innebär inte det att man är lika bra på det andra...
Inte speciellt stor skillnad, är du säker på teorin kommer körningen flyta mycket bättre.

Ta ett lån eller kör privat, om råd är det du letar efter... :cry:
Gäst3 2019-02-28 10:05 ! Citera #
Jesper 2019-02-27
Inte speciellt stor skillnad, är du säker på teorin kommer körningen flyta mycket bättre.

Ta ett lån eller kör privat, om råd är det du letar efter... :cry:
Det där stämmer ju inte...
Bara för att du är bra på det teoretiska så betyder det ju automatiskt inte att du är bra även på det praktiska..
Jag letar inte efter några råd, har redan både B, C och CE körkort..
Utan jag skrev mest för upplysa dig om att det du skriver inte stämmer för fem öre..
Jesper 2019-02-28 18:30 ! Citera #
Gäst3 2019-02-28
Det där stämmer ju inte...
Bara för att du är bra på det teoretiska så betyder det ju automatiskt inte att du är bra även på det praktiska..
Jag letar inte efter några råd, har redan både B, C och CE körkort..
Utan jag skrev mest för upplysa dig om att det du skriver inte stämmer för fem öre..
Det kommer flyta bättre skrev jag. Läs om läs rätt.
Gäst3 2019-02-28 18:47 ! Citera #
Jesper 2019-02-28
Det kommer flyta bättre skrev jag. Läs om läs rätt.
Det stämmer ändå inte, hur ska man kunna läsa av hur trafiken flyter när man aldrig har suttit bakom ratten?
Så tyvärr... Skriv om skriv rätt!
Jesper 2019-02-28 19:03 ! Citera #
Gäst3 2019-02-28
Det stämmer ändå inte, hur ska man kunna läsa av hur trafiken flyter när man aldrig har suttit bakom ratten?
Så tyvärr... Skriv om skriv rätt!
Utan teori kör du rakt ut med väjning/stopplikt
Utan teori kör du 100 på en 30 väg
Utan teori stannar du i påfarten/rondellen och väntar på att inga bilar kommer
Utan teori kör du över heldraget
Osv.

Då ekonomi var på fråga är ett teoripaket ett, om inte den bästa investeringen en person med begränsad ekonomi kan göra.
Gäst4 2019-03-10 15:15 ! Citera #
Jesper 2019-02-28
Utan teori kör du rakt ut med väjning/stopplikt
Utan teori kör du 100 på en 30 väg
Utan teori stannar du i påfarten/rondellen och väntar på att inga bilar kommer
Utan teori kör du över heldraget
Osv.

Då ekonomi var på fråga är ett teoripaket ett, om inte den bästa investeringen en person med begränsad ekonomi kan göra.
Utan teori borde du ändå veta att
Vid en 30skylt får man köra i 30
Att man inte ska stanna på en påfart
Att man inte kör över heldraget
Att STOP betyder stanna

Jag menar, man har väl fan åkt bil innan?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo