Start > Körkortsforum > Placering på bred väg?

Placering på bred väg?

Gäst 2010-03-08 13:46 ! Citera #
Har funderat över var man ska placera sig på bred väg utan mittlinje och utan körfältsmarkeringar.
Vägen är bred nog för två körfält, men det finns inga linjer. Ska jag hålla till höger såsom jag hade kört i ”hö körfält” så man lätt kan köra om mig eller ska jag hålla mitten av min sida av mitten?
Ngn som vet eller har erfarenhet av detta från körskolan?
Gäst 2010-03-10 22:14 ! Citera #
Generellt sett vore det bra att hålla sig till höger, dock inte så att man kör i vägrenen.
Dvs ditt citat om att köra i högerfil e inte dumt.
Dock är det vare sig lämpligt eller trafiksäkert att köra på vänster sida (mot trafiken).
Gäst 2010-03-26 16:22 ! Citera #
Jag brukar mig vid mitten fast lite åt höger, även på 30-vägar i bostadsområden för att man då har bäst möjlighet att undvika om något kommer indykande på vägen, ett barn eller vad som helst, men i korsning är det vitkigt att placera sig efter fortsatt färd.
Phywe 2010-05-16 11:57 ! Citera #
Placera dig precis som om det skulle finnas en markerad mittlinje. På många små vågar finns det inte någon utritad mittlinje utan man får helt enkelt tänka sig den.
Hold 2010-05-24 19:51 ! Citera #
Du ska hålla dig till höger, finns det tex plats för två bilar så ska det finnas en möjlighet för en annan bil att köra om tex. Däremot om du strax ska svänga vänster så ska du placera till lagom mycket till vänster bla för att förvarna andra trafikkanter om detta.

Mvh
tyra 2010-05-31 15:10 ! Citera #
Jag tycker hålla sig till höger oxå... men håller med om alla tips ovan.. döremot tkr jag att man kan som den jag åker med till jobbet gör köra lite i mitten om väglaget är dåligt eller om det är mkt dimma för att undvika viltolyckor...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:42
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo