Start > Körkortsforum > 30-skyltar

30-skyltar

Gäst 2010-03-08 13:43 ! Citera #
Vid vissa 30-skyltar står det t ex 7-17, som vid en skola. Är det då vardagar, måndag-fredag det innebär? Hur är det med skollov? Ngn som vet detta?
Gäst 2010-03-10 22:24 ! Citera #
Generellt sett så avser detta vardagar dvs Mån-Fre. De flesta skyltar brukar ha detta men inte alla.
Skollov & helger är undantagna. På vissa ställen täcks dessa eller kryssas bort, tom monteras ner.
Helga 2010-03-24 15:20 ! Citera #
Står det bara 7-17 med svart text så betyder det alla vardagar förutom dag före helgdag

Vid lov osv är jag osäker på hur det är, det kanske är så som Gästen ovanför här säger :)
Gäst 2010-03-26 16:15 ! Citera #
Lov är inget undantag om det inte är en dag som är en helgdag fast den ligger mitt i veckan.
Björn He 2024-04-01 22:34 ! Citera #
Om det bara står 7-17 på en tilläggstavla (utan några angivna veckodagar) under en 30-skylt så betyder ”7-17” att max 30 km/tim gäller från kl 7 till kl 17 under vardagar utom lördag och dag före helgdag, medan hastighetsbegränsningen under övrig tid är 40 eller 50 km/tim, beroende på om vägen är en 40- eller 50-väg. Om 30-gränsen skall gälla även under en dag före helgdag under en viss tid, exempelvis kl 7-17, så måste det stå även ”(7-17)”, alltså 7-17 inom parentes, under siffrorna utan parentes, eftersom siffror inom parentes betyder klockslag under en dag före helgdag; saknas siffror inom parentes så gäller det inte under dagar före helgdagar. (Normalt är det skolvägar som har tillfällig 30-gräns under dagtid på vardagar för att de dagarna generellt sett är skoldagar och barn rör sig i närheten av körbanan, och ett barn som plötsligt skulle gå i vägen för en bil löper farligt stor risk att bli påkört och t.o.m. mista livet om bilisten kör fortare än 30 km/tim).
Björn He 2024-04-02 00:22 ! Citera #
Helga 2010-03-24
Står det bara 7-17 med svart text så betyder det alla vardagar förutom dag före helgdag

Vid lov osv är jag osäker på hur det är, det kanske är så som Gästen ovanför här säger :)
Det spelar ingen roll om det är skollov, en tidsangivelse som ej står inom parentes gäller ändå om det är en vardag. I vissa fall kan det kanske stå på en tilläggstavla till en 30-skylt att 30-gränsen gäller ”Måndag-Fredag kl 7-17” och i det fallet betyder det att max 30 km/tim gäller kl 7 till kl 17 varje måndag-fredag, oavsett om någon av de fem veckodagarna är en helgdag.

Det kan dock hända att poliser slarvar vid hastighetskontroller. Jag läste i ett fall att polisen hade stoppat en taxiförare på en skolväg, för att utfärda böter för honom och frånta honom hans körkort, efter att ha noterat att han körde i 50 km/tim på skolvägen, TROTS att det INTE var förbjudet att köra i 50 km/tim (vid den specifika tidpunkten åtminstone), och polisen blev skyldiga honom skadestånd för det misstaget. I det här gjorde polisen ett misstag som var att missa vilken veckodag det var, det var nämligen en vardag före helgdag, och alltså var det INTE förbjudet att köra i högre hastighet än 30 km/tim, eftersom 30-gränsen där gäller enbart under dagtid på vardagar UTOM dag före söndag eller helgdag, enligt tilläggstavlan; om 30-gränsen ska gälla även under lördagar och dagar före helgdagar så måste tidsangivelsen stå även inom parentes (eftersom siffror inom parentes betyder ”lördag eller dag före helgdag”). Jag skulle själv känna mig jävligt förbannad om jag hade blivit utsatt för något sånt misstag. I det fallet skulle jag helst av allt vilja försöka köra vidare trots polisens tecken att stanna, och skulle jag bötfällas för att inte stanna trots polismans tecken att stanna så skulle jag vilja överklaga, med motiveringen att jag inte anser polisen hade befogenhet att stanna mig i det fallet, polisen skulle väl inte ha försökt stanna mig om de vore tillräckligt medvetna om att de själva hade gjort ett misstag.

svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/polisens-miss-laste-fel-pa-skylt-tog-taxichauffors-korkort

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest