Start > Körkortsforum > Motorbromsa / Växelbromsa

Motorbromsa / Växelbromsa

Sandra 2019-02-03 11:34 ! Citera #
Hej!
Jag gick på min första körlektion med lärare efter att kört mycket hemma.
Jag trodde då att när jag kommer mot tex en cirkulationsplats och ska sakta ner till 2:ans växel från tex 4, så ska jag göra det genom att:

1:släppa alla pedaler (motorbromsa)
2:byta växel och bromsa genom att lyfta kopplingen lite om jag inte är under 20km/h.

Han menade att bromsa mha att lyfta kopplingen, är att växelbromsa, vilket man ALDRIG ska göra. Han sa att man skulle göra enl nedan:

1: släppa alla pedaler (motorbromsa)
2: om jag inte kommer ner under 20km/h håll kopplinhgen nere och bromsa med bromsen.
3:väl nere i 20km/h växla till 2:an.

Bågon som kan svara på vad som stämmer?
Gäst 2019-02-03 12:56 ! Citera #
Varför ska man helt plötsligt inte växelbromsa??
Jag tycker att det din lärare har sagt stämmer..
Sandra 2019-02-03 17:09 ! Citera #
Förstår inte riktigt? Läraren sa ju att man inte skulle växelbromsa...
Gäst 2019-02-03 22:09 ! Citera #
Sandra 2019-02-03
Förstår inte riktigt? Läraren sa ju att man inte skulle växelbromsa...
Aaa...sorry, jag läste lite för fort :)
Jag har fått lära mig att man SKA växelbromsa, det ska tydligen ge en bättre motorbroms om man gör det på rätt sätt..
Groff 2019-02-04 14:49 ! Citera #
Min körskolelärare har inget emot att jag motorbromsar konsekvent. Jag har till och med förändrat hela min körstil och använder den hela tiden.

Visserligen kör jag Diesel vilket gör skillnad då jag ligger i 3:ans växel redan i 30Km/h vilket frigör 2:ans växel som broms växel. Men så här gör jag.

*som sagt med Diesel har jag högre växlar på lägre hastigheter så växel antalet kommer antagligen inte stämma för dig*
Tänk dig att du ligger på en raksträcka i 50 Km/h och ska svänga in på en mindre väg till höger.

Steg 1 Släpp gasen och flytta högerfoten till bromsen.
Steg 2 Bromsa mjukt, släpp inte bromspedalen.
Steg 3 koppla ner och växla ner till 3:an
Steg 4 släpp upp kopplingen långsamt
Steg 5 När bilen slutar motorbromsa i 3:ans växel växlar jag direkt ner till 2:an men håll kopplingen nere och du ska ännu inte släppt bromsen.
Steg 6 Släpp upp på kopplingen men inte hela vägen i detta läge har du två bromsar en som bromsar motorn och en som bromsar däcken.
Steg 7 släpp upp kopplingen gradvis tills du nu ligger i 2:ans växel du kan även nu släppa bromsen om farten stämmer överens med den hastighet du vill ha för att klara av att hantera svängen.

Med en bensinbil kommer du antagligen bara växla från 3:an till 2:an och kommer därför få skippa att göra detta över två växlar, men principen är den samma och du behöver bromsa lite mer med bromsen då bensinbilarna inte motorbromsar lika effektivt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo