Start > Körkortsforum > Blinka med helljus vid omkörni…

Blinka med helljus vid omkörning?

svängen 2019-01-31 16:18 ! Citera #
Har märkt att vissa blinkar med helljusen innan de kör om, men hittar inget om det i teorimaterialet. Ska man göra det?
Gäst 2019-01-31 17:02 ! Citera #
Jag skulle säga att det är helt fel, Du får aldrig blända folk när du kör. Vem gillar att bli bländad när man kör.

Varför folk gör det är när folk har körkort så ”hjälper” de andra med att vara uppmärksam att jag kommer att köra om.
Men om du gör det i uppkörning så kommer du garanterat bli kuggad.
Donnan. 2019-01-31 21:02 ! Citera #
Nej......inte tillåtet.

Då den som slår på helljuset bländar föraren framför.

Om denne vill köra om så feamgår det tydligt med blinkers och de syns genom innersoegeln...sidospegel...nör det ör mörkt synns det ändå tydligt.

Så prexis som förgegående skrev.

Har själv alldrig sett detta.


Däremot vet jag att om vägen är lite ogämn....bilen guppar/följer vägeb så kan halvljuset bli bländande och upofattas som de slår på helljuset...vilket de inte gjort...
Har ni inte körkort 2019-02-03 12:32 ! Citera #
Nej det får man inte göra
PJ 2023-10-11 15:36 ! Citera #
Hej på er alla!

Blev omkörd igår kväll av polisbil som blinkade med ett kraftig helljus, såg definitivt ingenting efteråt.
Har även fått mötande polisbilar som vägrar blända av med kraftigt helljus.

Till saken hör att ingen av de jag har mött har använt blåljus kväll och natt som jag har kört.
Vilket de borde göra, då hastigheterna ligger över ca 100-110 km i timmen på 90 väg.

Menar bara att de borde skärpa sig om vi andra bilförare ska kunna köra och vistas på vägarna.
Våga påstå att de är en trafikfara för vi andra bilister som kan sköta oss i trafiken.

Körde på en väg som är hårt trafikerad av vilda djur, hastigheten var 80 km på 90 väg, ser polisbilen i backspegeln viker av till höger för att släppa fram dem, i samma ögonblick när jag tittade i backspegeln pressar de på helljus och jag såg ingenting.

De har ingen förtur lagen gäller även för dem, så skärp er eller byt jobb!!

Tack för ordet och kör försiktigt!
Björn He 2023-10-11 17:47 ! Citera #
Jag trodde tidigare att det är tillåtet att blinka med helljus, för att signalera åt en annan trafikant, som dock inte var något jag gjorde på uppkörningen, men nu verkar jag ha lärt mig att det inte är tillåtet (även om de flesta fordonsförare ofta gör det ibland). Enligt lag får helljus endast vara tänt vid körning i gryning, skymning eller mörker, under förutsättning att ingen risk finns för framförvarande eller mötande fordonsförare att bländas (och helljuset får dessutom inte heller blända någon tåg- eller spårvagnsförare eller förare av en farkost som närmar sig framifrån). Om man helljus-blinkar åt en fordonsförare som ligger i vänster körfält på en motorväg eller liknande väg så riskerar väl fordonsföraren att bländas, och alltså överträder man trafikregler om man lyser på föraren med helljuset. För att signalerna åt en fordonsförare i vänster körfält att flytta sig till höger för att ge en bakomvarande tillfälle att köra om så måste man helt enkelt tuta åt föraren, men det får man såvitt jag vet bara göra om föraren kör överdrivet länge i vänster körfält. Skulle föraren i vänster körfält vägra att flytta sig åt höger, för att släppa förbi en bakomvarande, så är det (åtminstone enligt lag) INTE tillåtet att själv flytta sig till höger körfält för att köra om på sidan närmast vägkanten (i varje fall om hastighetsbegränsningen är högre än 70 km/tim), för då gör man själv mer fel än den förare som kör överdrivet länge i vänster körfält.

För att tända helljuset ska man väl på de flesta bilar ställa in fordonsbelysningen på helljusläge och sedan sätta vindrutetorkarspaken på ett visst läge för helljuset och flytta spaken tillbaka till läget för släckt helljus, om man får möte alternativt kommer för nära en framförvarande fordonsförare. Jag tycker dock att det är lättare att bara hålla in vindrutetorkarspaken, för att tända helljuset; skulle man behöva släcka helljuset så behöver man då bara släppa spaken.
Gäst 2023-10-11 19:55 ! Citera #
Björn He 2023-10-11
Jag trodde tidigare att det är tillåtet att blinka med helljus, för att signalera åt en annan trafikant, som dock inte var något jag gjorde på uppkörningen, men nu verkar jag ha lärt mig att det inte är tillåtet (även om de flesta fordonsförare ofta gör det ibland). Enligt lag får helljus endast vara tänt vid körning i gryning, skymning eller mörker, under förutsättning att ingen risk finns för framförvarande eller mötande fordonsförare att bländas (och helljuset får dessutom inte heller blända någon tåg- eller spårvagnsförare eller förare av en farkost som närmar sig framifrån). Om man helljus-blinkar åt en fordonsförare som ligger i vänster körfält på en motorväg eller liknande väg så riskerar väl fordonsföraren att bländas, och alltså överträder man trafikregler om man lyser på föraren med helljuset. För att signalerna åt en fordonsförare i vänster körfält att flytta sig till höger för att ge en bakomvarande tillfälle att köra om så måste man helt enkelt tuta åt föraren, men det får man såvitt jag vet bara göra om föraren kör överdrivet länge i vänster körfält. Skulle föraren i vänster körfält vägra att flytta sig åt höger, för att släppa förbi en bakomvarande, så är det (åtminstone enligt lag) INTE tillåtet att själv flytta sig till höger körfält för att köra om på sidan närmast vägkanten (i varje fall om hastighetsbegränsningen är högre än 70 km/tim), för då gör man själv mer fel än den förare som kör överdrivet länge i vänster körfält.

För att tända helljuset ska man väl på de flesta bilar ställa in fordonsbelysningen på helljusläge och sedan sätta vindrutetorkarspaken på ett visst läge för helljuset och flytta spaken tillbaka till läget för släckt helljus, om man får möte alternativt kommer för nära en framförvarande fordonsförare. Jag tycker dock att det är lättare att bara hålla in vindrutetorkarspaken, för att tända helljuset; skulle man behöva släcka helljuset så behöver man då bara släppa spaken.
Kan du definiera ”dom flesta ofta gör det ibland”?
Hur ofta ser du detta?

Fenomenet kallas ljustuta, tänk då: får man åka runt och tuta lite när man har lust? Svar nej.

Menar du på allvar att du hellre sitter och håller på spaken än använder automatiken på helljuset?
Jag är genuint nyfiken! Styr du med en hand? Styr du med knät? Hur växlar du?

Ljustuta kan va bra om man vill uppmärksamma bilar framför sig.
Björn He 2023-10-12 09:40 ! Citera #
Gäst 2023-10-11
Kan du definiera ”dom flesta ofta gör det ibland”?
Hur ofta ser du detta?

Fenomenet kallas ljustuta, tänk då: får man åka runt och tuta lite när man har lust? Svar nej.

Menar du på allvar att du hellre sitter och håller på spaken än använder automatiken på helljuset?
Jag är genuint nyfiken! Styr du med en hand? Styr du med knät? Hur växlar du?

Ljustuta kan va bra om man vill uppmärksamma bilar framför sig.
Naturligtvis styr jag inte med enbart högerhanden. Jag håller liksom bara in helljusspaken med själva pek- och långfingret på vänster hand medan jag håller om ratten med övriga fingrar och handflatan. Det är inga problem att styra så sålänge man bara behåller kontroll över ratten, man kan ju lika väl styra med enbart ena handen men samtidigt hålla tillräcklig kontroll över fordonet, men det ska helst undvikas.
Det är mycket lättare att hålla in helljusspaken med fingrarna för att hålla helljuset tänt, tycker jag, eftersom det då går mycket lättare och fortare att släcka helljuset vid behov då man får möte eller närmar sig en framförvarande fordonsförare (som riskerar att bländas); det är ju bara att släppa helljusspaken för att tillfälligt släcka helljuset.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov