Start > Körkortsforum > Älmhult uppkörning

Älmhult uppkörning

Gäst 2019-01-30 20:17 ! Citera #
Tja! Har uppkörning i Älmhult nästa vecka, någon som kört upp där eller bor där som kan omständigheterna?
Gäst 2019-01-30 22:15 ! Citera #
Ser likadant ut här som det gör överallt...
Finns några rondeller, högerkorsningar och gående som man får se upp med :D
Gäst 2019-01-31 09:09 ! Citera #
Fast hur sant är de egentligen? Statistik visar ju att på vissa ställen är nästan dubbelt så många godkända jämfört med storstäder
Gäst 2019-01-31 11:13 ! Citera #
Det är väl ganska naturligt att statistiken ser ut som den gör eftersom det är väldigt många fler som har sina uppkörningar i storstäder än vad det är ute på mindre orter..

Så bara för att en mindre ort har bra statistik så har dom ju inte alls lika många körprov som dom har i en storstad.
Så rent generellt så kan ju procenten vara likvärdig när man går in och synar hur det egentligen ligger till, jämför antalet körprov o.s.v
Gäst 2019-01-31 11:34 ! Citera #
Tror det är en del faktorer där som går hand i hand med varandra.

För det första så tror jag man måste ta den psykiska delen i hänsyn, jag tror många känner en mycket mer belastning när dom föreställer sig ett prov som utförs i mycket trafik snarare än ett litet samhälle.

Sen har väl det ingen betydelse över hur många som utför provet eftersom det är PROCENTUELLT, alltså över 100 som gjort det i då t.ex älmhult jämfört med helsingborg
Gäst 2019-01-31 12:38 ! Citera #
Gäst 2019-01-31
Tror det är en del faktorer där som går hand i hand med varandra.

För det första så tror jag man måste ta den psykiska delen i hänsyn, jag tror många känner en mycket mer belastning när dom föreställer sig ett prov som utförs i mycket trafik snarare än ett litet samhälle.

Sen har väl det ingen betydelse över hur många som utför provet eftersom det är PROCENTUELLT, alltså över 100 som gjort det i då t.ex älmhult jämfört med helsingborg
Självklart har procenten en del i det att vissa orter har sämre resultat medans andra har bättre...
Om man nu jämför Älmhult med Helsingborg som du gjorde, så har ju Helsingborg betydligt fler uppkörningar än vad lilla Älmhult har, så med andra ord har Helsingborg en större chans att få ett sämre resultat då dom genomför flera körprov.

Vi leker med tanken och säger att Helsingborg har 10 körprov på ett år och Älmhult har 2, av dom 10 i Helsingborg så klarar sig bara 2 stycken på första försöket, det ger en procent på 20%
Och om då 1 klarar sig i Älmhult så ger det dom bara 50%...
Det visar väl inte ett rättvist resultat då Helsingborg har genomfört fler körprov än vad Älmhult har gjort..eller hur?

Så det faller sig rätt naturligt att mindre orter oftast har ett betydligt bättre resultat än vad dom stora städerna har, nått annat vore ju faktiskt konstigt..

Men sedan håller jag med dig om att den psykiska påfrestningen hos vissa är större beroende på vart man bor, men även i vilken sorts umgängeskrets man umgås med spelar en väldigt stor roll..
Har man nära till en körskola så tror jag inte att man är lika seriös med sitt körande och sitt pluggande då man kan göra det ”någon annan dag.” Medans om man bor på landet och inte har samma förutsättningar så tror jag att man pluggar och tar sitt körande på ett mer seriöst sätt.. Kan ju givetvis har fel där, men det är vad jag tror efter vad man har läst om..
Gäst 2019-01-31 13:47 ! Citera #
Absolut! Jag förstår vad du menar. Det är ju en faktor men jag har svårt att acceptera att ALLA orter är exakt lika ”svåra” när du har så mycket som varierar. Trafik densitet, väglag, täthet, stressad trafik. Känns som rent logiskt bör mindre orter vara lättare
Gäst 2019-01-31 14:56 ! Citera #
Gäst 2019-01-31
Absolut! Jag förstår vad du menar. Det är ju en faktor men jag har svårt att acceptera att ALLA orter är exakt lika ”svåra” när du har så mycket som varierar. Trafik densitet, väglag, täthet, stressad trafik. Känns som rent logiskt bör mindre orter vara lättare
Självklart så skiljer det sig med trafikmängden på dom olika orterna, men det är ju inte trafikmängden vi har pratat om.
Utom om antal prov som sker från ort till ort..Och det är ju där som felprocenten kommer in.
Ska man ta fram det lättaste stället så ska den orten jämföras med en ort av samma storlek och antal gjorde prov. Så görs det ju inte idag, utan alla orter hamnar ju på samma lista, och det tycker jag är så fruktansvärt fel.

Jag tror att om man kör i en storstad som Stockholm, Göteborg, Helsingborg eller Malmö så lär man bo eller vistas i någon av dom städerna, så man har ju en liten koll på hur trafikrytmen är i dom städerna. Om inte annat så lär man övningsköra i stan, antingen privat eller via körskola.

Själv bor jag ute på landet i mellan Sverige, men hade min körskola inne i Eskilstuna och min uppkörning i Norrköping :D
Och visst skiljer det sig rent trafikmässigt om man jämför dom ställena med min lila hemby :D
Ttt 2019-02-10 08:45 ! Citera #
Väldigt lätt stad och köra i. Några rondeller. Vanliga vägar. Enda delen som är jobbig är väl centrum eftersom det går väldigt långsamt och många bara går ut framför bilen eftersom man inte kör så fort. Vissa sidgator har högerregeln.
Gäst 2019-03-14 19:43 ! Citera #
Ttt 2019-02-10
Väldigt lätt stad och köra i. Några rondeller. Vanliga vägar. Enda delen som är jobbig är väl centrum eftersom det går väldigt långsamt och många bara går ut framför bilen eftersom man inte kör så fort. Vissa sidgator har högerregeln.
Vilken hastighet gäller det i centrum 40?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov