Tror det är en del faktorer där som går hand i hand med varandra.
För det första så tror jag man måste ta den psykiska delen i hänsyn, jag tror många känner en mycket mer belastning när dom föreställer sig ett prov som utförs i mycket trafik snarare än ett litet samhälle.
Sen har väl det ingen betydelse över hur många som utför provet eftersom det är PROCENTUELLT, alltså över 100 som gjort det i då t.ex älmhult jämfört med helsingborg
Självklart har procenten en del i det att vissa orter har sämre resultat medans andra har bättre...
Om man nu jämför Älmhult med Helsingborg som du gjorde, så har ju Helsingborg betydligt fler uppkörningar än vad lilla Älmhult har, så med andra ord har Helsingborg en större chans att få ett sämre resultat då dom genomför flera körprov.
Vi leker med tanken och säger att Helsingborg har 10 körprov på ett år och Älmhult har 2, av dom 10 i Helsingborg så klarar sig bara 2 stycken på första försöket, det ger en procent på 20%
Och om då 1 klarar sig i Älmhult så ger det dom bara 50%...
Det visar väl inte ett rättvist resultat då Helsingborg har genomfört fler körprov än vad Älmhult har gjort..eller hur?
Så det faller sig rätt naturligt att mindre orter oftast har ett betydligt bättre resultat än vad dom stora städerna har, nått annat vore ju faktiskt konstigt..
Men sedan håller jag med dig om att den psykiska påfrestningen hos vissa är större beroende på vart man bor, men även i vilken sorts umgängeskrets man umgås med spelar en väldigt stor roll..
Har man nära till en körskola så tror jag inte att man är lika seriös med sitt körande och sitt pluggande då man kan göra det ”någon annan dag.” Medans om man bor på landet och inte har samma förutsättningar så tror jag att man pluggar och tar sitt körande på ett mer seriöst sätt.. Kan ju givetvis har fel där, men det är vad jag tror efter vad man har läst om..