Start > Körkortsforum > Klarat uppkörningen - nu då?

Klarat uppkörningen - nu då?

Nojjan 2019-01-30 06:06 ! Citera #
För 1,5 vecka sedan klarade jag teori och uppkörning på första försöker. Mitt medskick var att jag kunde ta det lugnare i väglaget (innan körde jag FÖR försiktigt enligt läraren).

Is, snö och regn väntar och jag törs inte låna min pappas bil ännu. Hur länge väntade ni med att köra efter ni tog körkortet?

Bara vädret lugnar ner sig ska jag köpa bil och vänja mig köra själv tidiga mornar och kvällar. Har ju lyckats få p-plats nu också. Innan stressade jag över att ta körkort - nu stressad över jag inte vågar köra.,
Gäst 2019-01-30 10:11 ! Citera #
Grattis till körkortet!
Du har klarat teori och uppkörning, du har körkort. Du får köra HELT SJÄÄLV JU.
Den dagen jag får körkort kommer jag genast be om att få låna sambons bil för att åka. Vilken frihet, att få sätta sig själv i bilen. Få köra helt själv utan att någon säger åt dig gör si gör så.
Upp med självförtroendet nu, Du har körkort! Det är till för att man ska vara ute och köra bil ju! Ja väglaget kanske inte är det bästa just nu, men kör i en fart som du bedömer är trygg och som du kan hantera.
KOM IGEN.
Lastbilstjejen 2019-01-30 12:34 ! Citera #
Nojjan 2019-01-30
För 1,5 vecka sedan klarade jag teori och uppkörning på första försöker. Mitt medskick var att jag kunde ta det lugnare i väglaget (innan körde jag FÖR försiktigt enligt läraren).

Is, snö och regn väntar och jag törs inte låna min pappas bil ännu. Hur länge väntade ni med att köra efter ni tog körkortet?

Bara vädret lugnar ner sig ska jag köpa bil och vänja mig köra själv tidiga mornar och kvällar. Har ju lyckats få p-plats nu också. Innan stressade jag över att ta körkort - nu stressad över jag inte vågar köra.,
Stort grattis till körkortet :D

Du ska genast sätta dig i bilen och köra även om vädret inte är det bästa.
För det allra sämsta du kan göra nu är att bi passiv, det är NU du behöver körerfarenhet!
Tänk sedan på att denna vinter kan mycket väl hålla i sig i flera månader till, så ska du vänta så pass länge innan du sätter dig i bilen och kör igen?

Nu vet jag inte vart du bor, men börja med att köra i ditt närområde där du känner till alla gator.
Sedan kan du successivt utöka din körradie så att du hamnar längre och längre hemifrån.

Och precis som personen innan skrev så behöver du bara i en fart som du känner att du själv behärskar.
Du har fått körkort, så du kan köra... Så varför gör du inte det?
Du måste börja lita på att du kan köra, för om du inte hade kunnat det så hade du inte klarat ditt körprov!
Jarjar 2019-02-05 01:10 ! Citera #
Tog lappen för 2 år sen och efter nån månad drog jag iväg på en roadtrip i Europa. Va rätt skoj och samtidigt otäckt i vissa situationer men väl hemma så hade man lite mer kött på benen.

Ta och invänta våren och dra iväg på en längre körning :)
Gäst3 2019-02-05 14:21 ! Citera #
Jarjar 2019-02-05
Tog lappen för 2 år sen och efter nån månad drog jag iväg på en roadtrip i Europa. Va rätt skoj och samtidigt otäckt i vissa situationer men väl hemma så hade man lite mer kött på benen.

Ta och invänta våren och dra iväg på en längre körning :)
Sämsta tips man kan komma med!!!

Man ska även klara av att köra i sämre väder, hur ska man annars göra nästa vinter? Ställa bilen och invänta våren?
Nej du, jag håller med övriga härinne, det är NU du behöver köra, inte vänta tills våren kommer.
För vem vet, den kanske inte kommer fören om flera månader, och ska du vänta så länge så kommer du tappa en hel körerfarenhet och det kommer kännas som om du startar från noll igen...Så kör NU!!!
Jarjar 2019-02-08 10:56 ! Citera #
Gäst3 2019-02-05
Sämsta tips man kan komma med!!!

Man ska även klara av att köra i sämre väder, hur ska man annars göra nästa vinter? Ställa bilen och invänta våren?
Nej du, jag håller med övriga härinne, det är NU du behöver köra, inte vänta tills våren kommer.
För vem vet, den kanske inte kommer fören om flera månader, och ska du vänta så länge så kommer du tappa en hel körerfarenhet och det kommer kännas som om du startar från noll igen...Så kör NU!!!
Menade inte att han inte ska köra nu utan ett tips på vad som är roligt för att komma in i körningen. Ingen idé att åka på bilsemester nu under vintern men till våren så ja. Idag är det bara att dra ut me bilen här i Sverige o köra runt varje dag så man kommer in det hela
Nojjan 2019-02-16 08:14 ! Citera #
Trådskaparen här! Tack för alla svar. :)

Nu har jag köpt en bil och fick hämta den hos bilhandlaren 2 mil bort med motortrafikled. Nu är ju vädret bäst - plusgrader och allt vatten försvunnit.

Har inte kört på 4 veckor sen uppkörningen pga inte haft bil. Beslutade mig för att inte köra om lastbilar (det stressade mig, har gjort det med andra bilar förr), bara för jag nu körde själv och med annan bil.

Blev varm i kläderna av dessa två mil. Kom hem o stack ut direkt på fikaturne med landsvägskörning och mörkerkörning. Älskar köra bil!

Nästa gång gasar jag förbi lastbilarna också och slipper ligga i 90.
Om is och snö kommer tillbaka kommer jag köra och anpassa hastigheten. Nu känner jag mig trygg i att köra själv.
Gäst 2019-02-16 12:01 ! Citera #
Nojjan 2019-02-16
Trådskaparen här! Tack för alla svar. :)

Nu har jag köpt en bil och fick hämta den hos bilhandlaren 2 mil bort med motortrafikled. Nu är ju vädret bäst - plusgrader och allt vatten försvunnit.

Har inte kört på 4 veckor sen uppkörningen pga inte haft bil. Beslutade mig för att inte köra om lastbilar (det stressade mig, har gjort det med andra bilar förr), bara för jag nu körde själv och med annan bil.

Blev varm i kläderna av dessa två mil. Kom hem o stack ut direkt på fikaturne med landsvägskörning och mörkerkörning. Älskar köra bil!

Nästa gång gasar jag förbi lastbilarna också och slipper ligga i 90.
Om is och snö kommer tillbaka kommer jag köra och anpassa hastigheten. Nu känner jag mig trygg i att köra själv.
Du behöver inte köra om lastbilar bara för att alla andra gör det :)
Om du känner att det är läskigt så låt det ta sin tid innan du börjar med omkörningar.

Känn dig säker med din körning först innan du börjar med att gasa på :D
Donnan 2019-02-16 17:49 ! Citera #
Nojjan 2019-02-16
Trådskaparen här! Tack för alla svar. :)

Nu har jag köpt en bil och fick hämta den hos bilhandlaren 2 mil bort med motortrafikled. Nu är ju vädret bäst - plusgrader och allt vatten försvunnit.

Har inte kört på 4 veckor sen uppkörningen pga inte haft bil. Beslutade mig för att inte köra om lastbilar (det stressade mig, har gjort det med andra bilar förr), bara för jag nu körde själv och med annan bil.

Blev varm i kläderna av dessa två mil. Kom hem o stack ut direkt på fikaturne med landsvägskörning och mörkerkörning. Älskar köra bil!

Nästa gång gasar jag förbi lastbilarna också och slipper ligga i 90.
Om is och snö kommer tillbaka kommer jag köra och anpassa hastigheten. Nu känner jag mig trygg i att köra själv.
Grattis.....

Och toppen.....

Av det jag läser så kör du säkert...och lungt....och läser av....kör inte över egen förmåga......

Det kommer med tiden...för varje mil är en erfarenhet.....

Och stort grattis.

Ses ute i trafiken.
Maria 2019-02-18 08:06 ! Citera #
Jag tog körkort i november, det första jag gjorde var att backa in i grannens bil . Tack vare att jag måste köra flera ggr i veckan har jag nu kört i alla väder man kan tänka sig. Jag tycker fortfarande att det är läskigt men det går sakta bättre och bättre... Det är så sant som min lärare på Trafikskolan sa: när man väl fått körkortet börjar det verkliga arbetet med att bli en god bilförare, att få körkort innebär att man är betrodd att öva vidare på egen hand. Grattis till körkortet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 12:38
1
I går 10:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor