Start > Körkortsforum > Självständig körning mot mål

Självständig körning mot mål

grabbensomkör 2019-01-28 20:28 ! Citera #
Hej!

För att ge lite bakgrund, jag har kört i snart 6 månader och tar körkortet utan körlektioner. Jag känner mig redo för båda teori och körprovet, dock är det två saker som jag är lite orolig för. Ett av momenten i uppkörningen är ”Självständig körning mot mål” och jag vet att man ibland får följa skyltar under uppkörningen. Min fråga är, vad gör jag om jag missar en skylt?

Mitt andra bekymmer är ”vänstersväng i landsväg”.Vad är det man förväntar sig från mig då? Behöver jag avbryta svängen om jag stör för mycket trafik, eller någon trafik överhuvudtaget?

Tack på förhand.
Börje Kugg 2019-01-28 21:23 ! Citera #
1. Du åker in och vänder på lämplig plats, eller så får du nya anvisningar av inspektören. Det är dock en nackdel i bedömningen att köra fel. Om det är uppenbart att du inte kan följa skyltning bra blir du underkänd på självständig körning mot mål, men det är okej göra fel nån gång om du visar att du kan bättre sen! Bättre köra fel och vända än göra något impulsivt och trafikfarligt för att hamna rätt.
Börje Kugg 2019-01-28 21:27 ! Citera #
2. Du ska inte stanna och riskera orsaka en olycka för de bakom. Är det mer än en bil bakom och hastigheten t.ex 70 km/h - avbryt! Sväng höger, vänd, åk tillbaka. Bli inte ståendes på en väg i högre hastighet! Är hastigheten t.ex 50 är det dock oftast okej (givet sikten är bra för bilar bakom).
Gäst 2019-01-28 23:40 ! Citera #
grabbensomkör 2019-01-28
Hej!

För att ge lite bakgrund, jag har kört i snart 6 månader och tar körkortet utan körlektioner. Jag känner mig redo för båda teori och körprovet, dock är det två saker som jag är lite orolig för. Ett av momenten i uppkörningen är ”Självständig körning mot mål” och jag vet att man ibland får följa skyltar under uppkörningen. Min fråga är, vad gör jag om jag missar en skylt?

Mitt andra bekymmer är ”vänstersväng i landsväg”.Vad är det man förväntar sig från mig då? Behöver jag avbryta svängen om jag stör för mycket trafik, eller någon trafik överhuvudtaget?

Tack på förhand.
Du skriver att du är redo för en uppkörning...
Ändå så frågar du efter vad du ska göra om du missar en skylt samt hur en vänster sväng på landsväg går till..
Du låter inte redo på långa vägar...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor