Start > Körkortsforum > Uppkörningsbil

Uppkörningsbil

Anna 2019-01-28 17:26 ! Citera #
Hej,

Jag har min uppkörning nu i veckan i Farsta för första gången. Jag känner mig bekväm i min körning men är mest orolig att jag inte ska kunna hantera fordonet smidigt (jag vet att man ska kunna köra vilken bil som helst) men min mening är att jag redan kommer vara någorlunda nervös och det sista jag vill tänka på är bilen.

Övningskör med trafikskolans bil, en golf (5-växlad diesel) och trafikverket i Farsta verkar endast ha kombi bilar(6-växlad). Överanalyserar jag nu eller är det någon annan som har/haft dessa tankar?
Jimmy 2019-01-29 00:02 ! Citera #
Hej. trafikverket kör dom också på diesel ? För det kan vara en differens mellan jusst diesel och bensin. Jag upplever att det är olika körupplevelse , diesel bilarna är mycket starkare än en bensin, man märker speciellt i starten på dom och i lägre växlar. När jag gick på körskola så körde jag bensin men i bland så blev det diesel. Så jag fick alltid ta en extra runda så jag skulle komma in i det, bara en sån sak
Jimmy 2019-01-29 00:07 ! Citera #
Anna 2019-01-28
Hej,

Jag har min uppkörning nu i veckan i Farsta för första gången. Jag känner mig bekväm i min körning men är mest orolig att jag inte ska kunna hantera fordonet smidigt (jag vet att man ska kunna köra vilken bil som helst) men min mening är att jag redan kommer vara någorlunda nervös och det sista jag vill tänka på är bilen.

Övningskör med trafikskolans bil, en golf (5-växlad diesel) och trafikverket i Farsta verkar endast ha kombi bilar(6-växlad). Överanalyserar jag nu eller är det någon annan som har/haft dessa tankar?
Hej igen. Skulle bara tillägga, Glöm inte att lägga i 6an, finns ju en risk för det eftersom du är van vid 5 växlar, jag hade nog tagit upp det vid provtiläffet så att dom vet om det.
Gäst 2019-01-29 00:13 ! Citera #
Hej och tack för svar. Trafikverkets bilar är diesel. Det är just det jag tänker kan bli problem med växlingen. Med den fem växlade bilen lägger jag in trean först vid 40 km/h. Fyran först vid 60 och femman först vid 80.

Tänker då på en sex växlad, bör jag då istället lägga in trean redan vid 30 km/h? Jag har förstått att jag ska vänta med sexans växel först vid 90-100km/h...
Gäst2 2019-01-29 14:06 ! Citera #
Gäst 2019-01-29
Hej och tack för svar. Trafikverkets bilar är diesel. Det är just det jag tänker kan bli problem med växlingen. Med den fem växlade bilen lägger jag in trean först vid 40 km/h. Fyran först vid 60 och femman först vid 80.

Tänker då på en sex växlad, bör jag då istället lägga in trean redan vid 30 km/h? Jag har förstått att jag ska vänta med sexans växel först vid 90-100km/h...
Herregud, varför lägger du i 4:ans växel först vid 60 km/h?
Alla nyare bilar, och även min privata gamla bil som är från 2001 klarar med lätthet att ha 4:ans växel vid 35-40 km/h..
När jag har kommit upp i 60 km/h så har jag redan lagt in den sjätte växeln.
3:ans växel kan du peta i redan vid 25-30 km/h..

1:an = Start växel som bara används för att få rull på bilen
2:an = Kan läggas i redan efter ett par billängders åkning
3:an = Läggs i när du är i c:a 25-30 km/h
4:an = Används när du passerat 30 km/h (35-40 km/h)
5:an = Används när du passerat 40 km/h (40-50 km/h)
6:an = Används alltid när du har högre farter än 50 km/h

Detta är lite råd som du kan använda dig av, men jag förstår att alla bilar är lite olika och kan det skilja sig lite på hastighet från bil till bil.. Men använd dig då av varvräknaren, där ser du mycket väl hur just DIN bil som DU kör beter sig..
..... 2019-01-29 17:09 ! Citera #
Körde upp med en av deras bilar idag och provförrättaren sa att jag inte skulle använda fyran förrän minst 50 och sexan förrän minst 80.
TG 2019-01-29 17:36 ! Citera #
Hej!

någon som har erfarenhet av trafikverkets bil, ska köra upp i Jakobsberg?
vilken bil de kör upp med, manuell?

Tack på förhand! :)
Gäst 2019-01-29 18:11 ! Citera #
Hej TG, du kan se vilka bilar som varje trafikverk har : https://www.trafikverket.se/korkort/ovrigt/trafikverkets-bilar/
Anna 2019-02-08 12:11 ! Citera #
Hej, en uppdatering kring hur det gick.

På min första uppkörning fick jag köra en Volvo V60, det gick mindre bra då jag upplevde att jag inte riktigt kunde få grepp på bilen vilket gjorde att det var det enda jag kunde koncentrera mig på. Hade problem med motorstopp vid två tillfällen, kände mig allmänt obekväm vilket gjorde att jag hela tiden koncentrerade mig på bilen och inte så mycket på andra förare. Åkte på samspelet med trafikanter.

Jag klarade mig inte vilket jag helt och hållet förstod, enkelt sagt absolut inte min bästa körning. Mina nerver tog över totalt.
Till min andra uppkörning valde jag att köra med trafikskolans bil, då jag ville fokusera på körning och inte behöva tänka på bilen. Uppkörning en vecka senare och den körningen blev godkänd.

Summa summarum, detta var min upplevelse. Jag tror att det definitivt var en kombination av nerver och en ny bil som satte käppar i hjulet första körningen. Andra körningen var jag i stort sätt inte ens medveten om inspektören vid vissa tillfällen för jag kände mig så pass säker på att jag kan köra självständigt, följde endast de anvisningar som angavs. Bad om hans åsikt innan jag gick av och hans svar var ut och kör för att få mer körvana.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 20:14
1
I dag 19:43
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo