Start > Körkortsforum > Tips till första bil

Tips till första bil

Marre 2010-03-04 15:47 ! Citera #
Jag tog körkort som 26 åring och visste verkligen inte vad jag skulle köpa för första bil efter att jag tagit kortet.

En kompis tjatade och åter tjatade om att köpa en Volvo endast för att han är ett Volvo freak, så det höll på att bli en Volvo.

Kör idag runt med en Toyota Celica GT-i årsmodell 1991 i väldigt fint skick. Det är en bra första bil som är otroligt rolig och lätt att köra dessutom är dom snygga. Enda nackdelen är att det kan vara lite trångt i baken på den för passagerare men dom har väldigt gott om last utrymme.

Bilen är billig i drift och drar runt 0.8 blandad körning. Reservdelar verkar inte heller vara något större problem att hitta, såg tex att Mekonomen har en hel del saker i lager om något skulle behöva bytas ut.
meatchop 2010-03-12 15:46 ! Citera #
Marre
Jag tog körkort som 26 åring och visste verkligen inte vad jag skulle köpa för första bil efter att jag tagit kortet.

En kompis tjatade och åter tjatade om att köpa en Volvo endast för att han är ett Volvo freak, så det höll på att bli en Volvo.

Kör idag runt med en Toyota Celica GT-i årsmodell 1991 i väldigt fint skick. Det är en bra första bil som är otroligt rolig och lätt att köra dessutom är dom snygga. Enda nackdelen är att det kan vara lite trångt i baken på den för passagerare men dom har väldigt gott om last utrymme.

Bilen är billig i drift och drar runt 0.8 blandad körning. Reservdelar verkar inte heller vara något större problem att hitta, såg tex att Mekonomen har en hel del saker i lager om något skulle behöva bytas ut.


Hur mycket fick du ge för den?
Det verkar förresten som att det var en väldigt populär modell att styla.
Marre 2010-03-20 23:14 ! Citera #
meatchop
Marre
Jag tog körkort som 26 åring och visste verkligen inte vad jag skulle köpa för första bil efter att jag tagit kortet.

En kompis tjatade och åter tjatade om att köpa en Volvo endast för att han är ett Volvo freak, så det höll på att bli en Volvo.

Kör idag runt med en Toyota Celica GT-i årsmodell 1991 i väldigt fint skick. Det är en bra första bil som är otroligt rolig och lätt att köra dessutom är dom snygga. Enda nackdelen är att det kan vara lite trångt i baken på den för passagerare men dom har väldigt gott om last utrymme.

Bilen är billig i drift och drar runt 0.8 blandad körning. Reservdelar verkar inte heller vara något större problem att hitta, såg tex att Mekonomen har en hel del saker i lager om något skulle behöva bytas ut.


Hur mycket fick du ge för den?
Det verkar förresten som att det var en väldigt populär modell att styla.



Hej!


Fick ge ca 20 loppor för bilen jag köpte då den varit servad & rätt så påkostad.
hugow 2010-03-24 20:48 ! Citera #
Jag tar över en saab 93:a års modell 01:a. Dock har den gått 28000 mil men eftersom jag vet att den är körd under lugna förhållande och precis vart inne på genomgående service så känns det som ett bra alternativ. Fast man vet inte riktigt vart räkningen slutar om den går sönder. Men saab är något att rekommendera då bilarna är prisvärda pga av lågkonjukturen.
Gäst 2010-03-27 11:50 ! Citera #
Som första bil kan jag helt klart rekommendera SAAB.

-De flesta Saab-bilar går på ”kedja” istället för en kamrem. Detta gör att du sparar pengar då en kamrem på 10 år gamla bilar oftast behöver bytas. Kolla detta!
-I och med Saabs (allafall tidigare) ovissa framtid är priserna på begagnade Saab riktigt bra - ett kap!

Hoppas ni hittar en bil för era behov, kan för övrigt säga att en Saab med sina stora utrymmen passar för de flesta!
Gäst 2010-11-23 13:00 ! Citera #
Köp en opel kadett

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo