Start > Körkortsforum > Snö i avfarten, bromsa tidigar…

Snö i avfarten, bromsa tidigare?

biceps 2019-01-20 08:59 ! Citera #
Har fått lära mig att man ska vänta med att sänka farten tills man är på avfarten, men om det ser ut att vara dåligt fäste i den måste det väl vara rätt sänka farten tidigare? Det borde väl egentligen vara självklart att det är så men jag vet inte hur autistiska de är med sådant här på en uppkörning? Kan de tolka en tidig fartsänkning som att man inte förstått hur man ska göra?
biceps 2019-01-20 09:39 ! Citera #
Jag pratar då om en avfart från en landsväg
biceps 2019-01-20 09:41 ! Citera #
En kort avfart, det kanske till och med kallas svängningsfält eller något
Gäst 2019-01-20 14:02 ! Citera #
På landsväg ska man alltid sänka farten i god tid och visa tidigt med blinkers att man kommer att svänga.
Så jag tror inte att det är någon fara, sedan kan du ju nämna det för din inspektör att du känner dig lite osäker på vägfästet och att det är därför som du kommer sänka farten liten tidigare än vad du hade gjort om det hade vart klart och bra väder med bra fäste...
biceps 2019-01-20 14:09 ! Citera #
Tack men jag har hört om flera som blivit kuggade för att de börjat sänka farten före avsvängningsfilen och därmed saktat ner trafiken bakom sig i onödan
Gäst 2019-01-20 22:27 ! Citera #
biceps 2019-01-20
Tack men jag har hört om flera som blivit kuggade för att de börjat sänka farten före avsvängningsfilen och därmed saktat ner trafiken bakom sig i onödan
Det hela beror ju lite på hur trafiksituation ser ut och hur liten avfarten är...
Jag gjorde nått liknande på min uppkörning som jag hade förra vintern, och inspektören jag fick tyckte att det var jätte bra att jag visade på trafiksäkerhet. Men jag hade dock ingen bil bakom mig som, då är det ju bara dumt att storma fram i 70-80 km/h på en landsväg om man ändå ska svänga av lite längre fram..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov