Start > Körkortsforum > Behöver man försäkra fordon fö…

Behöver man försäkra fordon för att ha den i garaget?

Gäst 2019-01-11 16:20 ! Citera #
Hej

Jag har införskaffat en bil, en mercedes s320, som i gott skick och kördugligt.
Bilen är ej besiktad eller skattad, samt har jag inte försäkring.

Jag har ingen körkort, och bilen är tänkt att köras då jag får körkort, dvs om 3-4 mån. Jag har avställt bilen samt har inte betalat trafikförsäkring, då jag inte behöver göra det för en avställd bil? alltså behöver jag inte en försäkring.

Min hyresvärd hävdar dock att jag behöver en försäkring vilket i mina öron låter väldigt absurt.
Jag har kontaktat transportstyrelsen, samt körskolan och även min hyresvärds huvudkontor och de känner inte till något sådant.

Jag fick utskrivet en blad, med generella avtalsregler för fordonsplats.
”på platsen får bara kördugligt och försäkrat fordon stå”,

Alltså behöver jag ha betala trafikförsäkring, för att parkera en avställd obesiktad bil, som inte planeras att köras än.
Eller syftar de på annan bil försäkring.

Tacksam för hjälp.
Gäst3 2019-01-11 19:33 ! Citera #
Gäst 2019-01-11
Hej

Jag har införskaffat en bil, en mercedes s320, som i gott skick och kördugligt.
Bilen är ej besiktad eller skattad, samt har jag inte försäkring.

Jag har ingen körkort, och bilen är tänkt att köras då jag får körkort, dvs om 3-4 mån. Jag har avställt bilen samt har inte betalat trafikförsäkring, då jag inte behöver göra det för en avställd bil? alltså behöver jag inte en försäkring.

Min hyresvärd hävdar dock att jag behöver en försäkring vilket i mina öron låter väldigt absurt.
Jag har kontaktat transportstyrelsen, samt körskolan och även min hyresvärds huvudkontor och de känner inte till något sådant.

Jag fick utskrivet en blad, med generella avtalsregler för fordonsplats.
”på platsen får bara kördugligt och försäkrat fordon stå”,

Alltså behöver jag ha betala trafikförsäkring, för att parkera en avställd obesiktad bil, som inte planeras att köras än.
Eller syftar de på annan bil försäkring.

Tacksam för hjälp.
Varje hyresvärd bestämmer själv vilka regler som ska gälla för deras parkeringar.
Och din hyresvärd kräver att det ska vara trafikförsäkringar på dom bilar som står på deras platser.
Så det verkar tyvärr inte finnas nått annat för dig att göra än att teckna en billig försäkring för att låta bilen få stå där.
Gör du det inte du bryter du mot hyresvärdens regler och kan då riskera att få bilen bort bogserad då en hyresvärd har rätt att göra det. Så antingen tecknar du den absolut billigaste försäkringen som finns, eller så ställer du även på bilen och passar på att övningsköra med bilen under tiden som du pluggar till körkortet.
Gäst 2019-01-11 20:04 ! Citera #
Ringde transportstyrelsen samt länsförsäkringar och hyresvärden huvudkontor, Det senare tyckte att det var orimligt att kräva sådant samma saker för transportstyrelsen och även länsförsäkringar.

Varför skulle man i helvete vilja trafikförsäkra en avställd bil samt besikta bilen, när man planerar att ha bilen i garaget de närmaste 3-4 mån. Länsförsäkringar hävdar att det är orimligt samt att de kanske refererar till avställningsförsäkring men det är inget lagkrav på det och en avställd parkerad bil utsett ju för så låg risk då den ej är i bruk,

Missförstå mig inte, bilen är i gott skick och körduglig. Det är en mercedes s320. Dock är den ej besiktad eller skattad samt har ingen trafikförsäkring, Jag köpte bilen då jag fick en bra pris för det samt så planerar jag att köra den inom 3-4 månader när jag skaffat körkort.
Gäst3 2019-01-11 22:04 ! Citera #
Gäst 2019-01-11
Ringde transportstyrelsen samt länsförsäkringar och hyresvärden huvudkontor, Det senare tyckte att det var orimligt att kräva sådant samma saker för transportstyrelsen och även länsförsäkringar.

Varför skulle man i helvete vilja trafikförsäkra en avställd bil samt besikta bilen, när man planerar att ha bilen i garaget de närmaste 3-4 mån. Länsförsäkringar hävdar att det är orimligt samt att de kanske refererar till avställningsförsäkring men det är inget lagkrav på det och en avställd parkerad bil utsett ju för så låg risk då den ej är i bruk,

Missförstå mig inte, bilen är i gott skick och körduglig. Det är en mercedes s320. Dock är den ej besiktad eller skattad samt har ingen trafikförsäkring, Jag köpte bilen då jag fick en bra pris för det samt så planerar jag att köra den inom 3-4 månader när jag skaffat körkort.
Okej, nu förstår jag lite bättre, jag trodde att det gällde en vanlig parkeringsplats, inte ett garage :D
Men då blir det ju annorlunda, då ska du inte behöva skaffa en försäkring om den står inlåst i ett garage.

Hade de varit en vanlig parkeringsplats så är det upp till hyresvärden att avgöra vad som krävs.
Och om din hyresvärds huvudkontor tycker som jag så borde du kontakta din hyresvärd och säga vad deras egna huvudkontor har sagt till dig..

Lycka till!
Gäst 2019-01-11 23:02 ! Citera #
Tack, det är alltså inte en parkeringsplats ute, utan en underjordisk garage med grind och stängsel.
Gäst3 2019-01-12 14:03 ! Citera #
Gäst 2019-01-11
Tack, det är alltså inte en parkeringsplats ute, utan en underjordisk garage med grind och stängsel.
Du behöver då som sagt inte skaffa en försäkring då den är inlåst redan..
Ring hyresvärden direkt på måndag morgon och säg att du har pratat med huvudkontoret.
Och dom tyckte som du i denna fråga..
Anonym 2019-01-19 16:52 ! Citera #
Det kan vara så att hyresvärden inte vill att parkeringsplatserna används som ”långtidsförvaring” utan att de används av personer som aktivt använder sina bilar. Det kan vara så att det är lång kö på parkeringsplatsena och då vill hyrevärden inte att de används som förråd.

Kravet med försäkring är nog för att det är så hyresvärden kollar om bilen som står på platsen är i aktivt bruk.

Prova prata med hyresvärden och förklara läget, 3-4 månader borde inte vara något problem tycker jag.
Gäst2 2019-01-19 18:16 ! Citera #
Anonym 2019-01-19
Det kan vara så att hyresvärden inte vill att parkeringsplatserna används som ”långtidsförvaring” utan att de används av personer som aktivt använder sina bilar. Det kan vara så att det är lång kö på parkeringsplatsena och då vill hyrevärden inte att de används som förråd.

Kravet med försäkring är nog för att det är så hyresvärden kollar om bilen som står på platsen är i aktivt bruk.

Prova prata med hyresvärden och förklara läget, 3-4 månader borde inte vara något problem tycker jag.
Om du läser lite noggrannare så ser du att TS har skrivit att detta inte handlar om någon parkeringsplats utan ett garage!!! :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov