Start > Körkortsforum > Kugga på hoppa över växlar?

Kugga på hoppa över växlar?

H 2019-01-10 09:06 ! Citera #
Har kört länge på körskola och har inte blivit lärd att hoppa över växlar. Dock gör jag det ändå när jag kör privat eftersom min bror lärt mig det. Jag vet att det är en del av eco-driving men har inte hört ett ord om det på skolan. Kan man kugga på att man inte hoppar över växlar?
Gäst 2019-01-10 09:38 ! Citera #
Vet inte hur hårda dom är men du ska kunna visa att du kan köra miljövänligt dvs hoppa växlar / motorbromsa (titta långt fram och va uppmärksam om situationen tillåter motorbromsning) dom gillar sånt
Gäst2 2019-01-10 14:00 ! Citera #
Ja man kan bli kuggad för att man inte hoppar över växlar, det vart jag på min första uppkörning :(
Jag tyckte dock att det inte fanns något tillfälle att göra det då man i första hand ska tänka på säkerheten.
Men inspektören sa att jag kunde ha gjort det när vi svängde ut på landsvägen, men då tyckte jag att det kändes fel att göra det eftersom jag hade skolbuss precis framför som jag visste skulle svänga in till höger bara 800 meter längre fram.
Sa vad jag tyckte, och att det du skulle gå åt onödigt mycket bensin eftersom man måste gasa på en del när man hoppar över växlarna, men inspektören var stenhård och sa att jag ändå gjorde fel, så i mitt protokoll så kuggades jag på hela miljö momentet på grund av det..Men satte min andra uppkörning med samma inspektör :D
Johanna 2019-01-11 14:03 ! Citera #
Nä, kuggning sker på egen hand.
Gäst 2019-01-11 14:24 ! Citera #
Johanna 2019-01-11
Nä, kuggning sker på egen hand.
Klart det sker på egen hand, men om man inte visar på en uppkörning att man kan köra miljövänligt så är det väl en själv som har försatt sig i den situationen, eller hur?
Så, jo, man kan kuggas om man inte visar att man kan behärska ecodriving fullt ut!
gäst 2019-02-04 16:45 ! Citera #
När jag körde upp sa min inspektör att jag inte behövde tänka på att hoppa över växlar eftersom jag inte kände bilen och att jag skulle koncentrera mig på annat :)
Gäst 2019-02-12 21:15 ! Citera #
Man behöver inte bry sig om att hoppa över växlar. Fokusera istället på att planera körningen och minimera antalet stopp inför rödljus och korsningar. Låt bil fan rulla fram och välj växel efter din hastighet. Jag körde upp i veckan och kuggade, dock inte på att hoppa växlar. Instruktören nämde att jag gjorde det. Påpekade att detta gör man när man känner till bilen bätte
Gäst3 2019-02-12 22:24 ! Citera #
Gäst 2019-02-12
Man behöver inte bry sig om att hoppa över växlar. Fokusera istället på att planera körningen och minimera antalet stopp inför rödljus och korsningar. Låt bil fan rulla fram och välj växel efter din hastighet. Jag körde upp i veckan och kuggade, dock inte på att hoppa växlar. Instruktören nämde att jag gjorde det. Påpekade att detta gör man när man känner till bilen bätte
Självklart ska man inte tänka på att hoppa över växlar när man rullar mot ett rödljus, då är det fullt fokus på motorbromsning som gäller. Men man kan tänka på att hoppa över växlar när man svänger ut på en landsväg, då är det oftast rätt stora luckor framför ens egna bil, så då kan man växla till exempel från 2:an till 4:an eller 3:an till 5:an (6:e växel om det finns en sådan) då har man uppvisat att man behärskar även den tekniken. Detta kan även göras när man kör ut mot motorvägen..
Madridista 2019-02-13 07:02 ! Citera #
Hoppade inte över några växlar på mina uppkörningar (klarade på fjärde försöket) och miljön var alltid ok.
Säkerheten kommer alltid före miljön. Vill man hoppa över några växlar, se till att göra det på rätt moment och rätt place!
Gäst3 2019-02-13 13:52 ! Citera #
Madridista 2019-02-13
Hoppade inte över några växlar på mina uppkörningar (klarade på fjärde försöket) och miljön var alltid ok.
Säkerheten kommer alltid före miljön. Vill man hoppa över några växlar, se till att göra det på rätt moment och rätt place!
Det håller jag med om, säkerheten går alltid först!!!
Och just därför kan man göra det när man svänger ut på en landsväg då man inte har någon bil precis framför sin egna eftersom det blir ganska stora luckor till bilarna som kör förbi. Och man kommer dessutom snabbt upp i rätt fart.
Men kör man i stan så är det inget jag skulle rekommendera eftersom där kommer säkerheten in, och den går som sagt alltid först!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor