Start > Körkortsforum > Behöver tips och råd inför upp…

Behöver tips och råd inför uppkörning

H 2019-01-08 21:57 ! Citera #
Om exakt en månad har jag uppkörning. Jag har tre vanliga körlektioner innan, sedan har jag en samma dag jag skriver teoriprovet och sedan en lektion precis innan uppkörningen. Hittills känns det okej men jag är ju fortfarande en månad bort, och saken är att jag vet att jag kommer bli brutalt nervös inför mitt prov. Jag är en sådan person som stressar upp mig något [i]sinnessjukt[i] för sådana här saker, vare sig jag vill det eller inte. När jag ska genomföra något jag är nervös över blir jag ofta yr och får jättehög puls, känner mig fast i mig själv på något sätt. Blir helt darrig och nervös och är rädd att detta kommer medföra att jag gör jättestora fel. Jag vill så, så, så gärna lyckas med detta för jag vill verkligen ha mitt körkort. Har ni några riktigt bra råd eller tips inför uppkörningen, vad som helst?
Gäst 2019-01-08 22:55 ! Citera #
Har inget superbra tips förutom tips som du säkert har hört om och om igen. Håll dig lugn (försök), va väl utvilad dagen innan så du kan hålla koll och koncentrationen i trafiken, va VÄL förbered och med detta menar jag öva som attans på alla moment som du känner dig osäker på, men det betyder inte att du endast ska fokusera på dem. Vi säger t.ex. Din ”svaga” moment är att starta i backe, men din ”starka” moment är ego driving och du bestämmer dig på att öva på start i backe, men övar inte alls ecodriving eftersom du känner dig säker på den. Gör såhär : träna på alla dina svaga moment varje gång du kör (ca 60-80% av tiden du kör och resterande tid kan gå till att verkligen slipa dina andra moment som du är säker på, detta kan resultera i att du är SÅÅ säker på dem så att du inte ens behöver tänka på dem när du kör, och på så sätt kan din energi, koncentration och prioritet gå åt moment du är lite mindre bra på. Detta kan underlätta din körning. Kort sagt : du har mindre saker att tänka på.

Och angående din nervositet : Så gjorde jag såhär (jag tänkte lite pessimistiskt) jag tänkte : ”Det här kommer inte vara min sista uppkörning, jag lär ha några till för att få mitt körkort så jag kan la gärna lika slappna av och köra som jag brukar, alltså köra på det sättet som jag har blivit lärd.

Självklart kan jag inte rekommendera att tänka sådär, det kanske är mer till skada än nytta, men det hjälpte mig med min nervositet iaf. Tog körkortet idag!

Önskar dig lycka till!
Jag 2019-01-23 23:23 ! Citera #
Saxat från ett meddelande jag nyss skrev i en annan tråd:

”Vad gäller nervositet, som är väldigt vanligt, så rekommenderar jag att inte göra det så svart eller vitt. Tänkt inte att antingen får man körkort och allt är ett paradis, eller så misslyckas man och får skämmas (eller vad det värsta kan vara). Gå istället in med inställningen att idag ska jag göra det bästa jag kan. Man kan ju inte vara nervös över om man kommer göra sitt bästa, för det är klart man gör. Och vid ev. nästa test tänk att idag ska jag göra det lite bättre. Se kortet som en möjlig bonus, oavsett så var det ju kul att få köra lite. Är ju ändå därför man vill ha körkortet.”
Jen 2019-01-24 15:51 ! Citera #
Jag klarade teori och uppkörning på första - på samma dag för en vecka sedan. Helt obegripligt. Var livrädd försatt köra bil och har hållit på ett år.
Under min uppkörning hade jag två i bilen. Dom var jättetrevliga. Jag krånglade vid backning, la mig i fel körfält två gånger och fick byta fil - klarade det. Tror mycket handlar om känslan. Du kan vara nervös - det var jag - men du kommer göra rätt när du kör. Det kommer naturligt. Det är ju ok att göra små fel som hamna i fel fil -filbytet var ju säkert. Min backning tog tid sa dom men jag hade hela tiden koll runtomkring så det var ok.
Många kuggar, inte hela världen och du kommer få kortet tillslut.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor