Start > Körkortsforum > Rörlig blick!

Rörlig blick!

Det gick tillslut 2019-01-08 12:28 ! Citera #
Mitt allra bästa tips för er som kämpar med att ta körkort, är utifrån min egen erfarenhet, och kanske kan det stämma för någon annan.

Jag kunde ”allt” - men det blev alltid ”fel” när jag körde. Jag blev frustrerad och höll på att ge upp.

Jag förstod säkerhet i trafiken, jag kunde trafikregler, jag kunde växla, osv
men när jag körde blev det stressat, ryckigt, fick in fel växel, missade information.

Allting förändrades när jag lärde mig att ha en rörlig blick. Då förstod jag att anledningen till
att jag så ofta fick in t.ex fel växel fastän jag ju så väl visste var växlarna låg, eller missade nån trafikregel, berodde på att jag inte hade haft en rörlig blick.

Alla trafiklärare jag haft har tjatat om rörlig blick, och jag har hela tiden undrat hur tusan jag skulle lära mig det.
Visst, det är superenkelt i teorin, men i praktiken är det lätt att som oerfaren förare fastna med blicken.

Efter flera lektioner då jag specifikt bett om att få öva rörlig blick utan att det hjälpte, började jag tro att det inte gick att lära sig!
Jag tänkte, nåväl, det kommer väl naturligt med erfarenhet. Men med tiden blev jag mer och mer frustrerad.

Lyckligtvis, hittade jag en ny trafiklärare som hade jättebra tips och övningar.
Förändringen efter det var som natt och dag. Körningen blev så mycket mjukare, lugnare och trevligare. Fick verkligen självförtroendet tillbaka.
Kort efter det tog jag körkortet!!!

Mitt tips till alla som kämpar; se till att ni får öva ordentligt på att ha rörlig blick. Det ger dig automatiskt bättre planering och bättre avsökning. Resultatet: Bättre körning!!

Lycka till!
Johanna 2019-01-09 20:22 ! Citera #
Bra skrivet :)
Smekbert 2019-01-16 21:20 ! Citera #
Vad var det för magiska tips du fick av läraren då? Har man sagt A får man säga B.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov