Start > Körkortsforum > Kuggad pga vänstersväng på lan…

Kuggad pga vänstersväng på landsväg.. hjälp!

Gäst 2019-01-06 14:40 ! Citera #
Hej, jag kuggade idag pga. vänstersväng från landsväg och undrar om ni kunde berätta för mig vad jag gjorde fel. Det är så innan jag svängde vänster kollade jag bak så att det ej var bilar bakom mig och fram där det var en backe som gjorde att jag inte kunde om det kom mötande bilar eller ej, men jag stannade även innan jag svängde... och pinsamt nog fick även motorstopp precis innan jag skulle svänga. Tur nog var inga bilar där.


Det är självklart att jag blev kuggad på det momenten, min fråga är dock om jag skulle ha åkt förbi och vänt tillbaka och svängt höger istället i den situationen
Gäst 2019-01-06 14:51 ! Citera #
Varför stanna om det inte kommer mötande?
Gäst 2019-01-06 16:13 ! Citera #
Gäst 2019-01-06
Varför stanna om det inte kommer mötande?
Bakom fanns ingen backe, så jag hade bra sikt bak, däremot framför mig hade jag en backe som gjorde det svårt att se om de skulle dyka upp mötande bilar.
Gäst 2019-01-06 18:25 ! Citera #
Ja det är ju svårt att säga något om du inte kan ge en google image på korsningen, men generellt ska du åka om du inte ser nån. Inte bra att stanna på landsväg utan orsak.

Men som sagt är det skymd sikt i direkt anslutning till korsningen är den ju direkt farlig, och då lite konstigt att de ber dig åka dit på uppkörningen.

Kan du få fram en google image på det?
Gäst 2019-01-06 19:23 ! Citera #
Klart du ska åka om du inte har nått mötande fordon som kommer, att stanna är ju bara dumt, dels för att du riskerar att få motorstopp(vilket du nu fick) sedan drar du onödigt mycket bränsle om du stannar helt för att sedan gasa igen. Bättre då att använda den rörelseenergi du redan har och svänga.
Gäst 2019-01-06 21:22 ! Citera #
Tolkar det såhär av det du skrivit.

En google maps adress hjälper mkt...
Men ska se här nu...

Du ska till vänster, det är uppförsbacke, skymd sikt framåt, bakåt inga problem då det är fritt, sedan fick du motorstopp, men fick igång kärran flr du ska till vänster.

Du köäde lixom att det inte skulle komma nån mötande och du fortsatte....
.......

Som jag ser det så kuggas du på vänster svängen, sedan liite på motorstoppet.

Vänstersvängen är i en uppförsbacke och på der mötande trafik.

Säkrast är att fortsätta och vända, så din sväng blir en högersväng.

......

Vänster svängar är en av de mest olyksdrabbade korsningar, huvudled mm.
Så det är tom bättre fortsätta fram o vända.

Mitt svar är tolkat på den vaga informationen du skrev.
triceps 2019-01-24 17:30 ! Citera #
Oavsett sikt så finns det ingen anledning att stanna om man väl bestämt sig för att svänga. Har du stannat så kommer det ju bara ta längre tid att komma över och risken att någon kommer medan du är på motsatt fil ökar.
Gäst 2019-01-29 00:09 ! Citera #
Hej, min körlärare berättade att ibland så blir man kuggad på en vänstersväng för att man tar den även om sikten är fri från båda håll. Han sa kör istället rakt fram och vänd vid närmaste möjliga ställe och kör tillbaka och ta vänstersvängen som en högersväng istället.
Örebro 2019-01-29 13:57 ! Citera #
Gäst 2019-01-29
Hej, min körlärare berättade att ibland så blir man kuggad på en vänstersväng för att man tar den även om sikten är fri från båda håll. Han sa kör istället rakt fram och vänd vid närmaste möjliga ställe och kör tillbaka och ta vänstersvängen som en högersväng istället.
Hej!

Vad är det för en inkompetent körlärare du har?
Är det fritt från bägge hållen och inspektören ber dig göra en vänstersväng så förväntar sig inspektören att du utför det som dom ber dig om!

Om du då istället åker förbi infarten där du skulle ha svängt och vänder längre fram för att sedan köra tillbaka så kan du kuggas p.g.a att du släpper ut onödigt mycket avgaser eftersom din körsträcka blir längre.

Jag skulle vilja prata med din körlärare....

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo