Ojdå, väldigt billigt. Det betyder ju att ungefär 3100kr gick åt riskutbildningarna, 1550kr gick åt båda proven. Alltså spenderade du 2450kr gick åt din utbildning/omprov. Hade du kört privat mycket?
Väl utfärdad lobby-verksamhet från trafikskolorna.
Vad gäller mc:
* Risk-1:an är obligatorisk för att de ska tjäna pengar. (Risk-1:an är helt värdelös.)
* Risk-2:an är obligatorisk för att de ska tjäna pengar. Rolig, men jag tror att enda kravet trafikskolorna har på sig är inbromsning från 70, vilket ändå testas i manöverdelen av uppkörningen.
Bonus: Som privatist måste man ha godkänt teoriprov innan man får boka uppkörning. Och får att få skriva teoriprov måste man ha gjort Risk-1:an och Risk-2:an. Med andra ord är det inte så mycket kvar av säsongen, och att få en tid för uppkörning kan vara väldigt svårt. Trafikskolor får boka uppkörningar utan att ens namnge elever. (Därav kan man bli ”tvingad” att gå med på att hyra deras mc för 1600 kr för att få en uppkörningstid.)
Väl utfärdad lobby-verksamhet från trafikskolorna.
Vad gäller mc:
* Risk-1:an är obligatorisk för att de ska tjäna pengar. (Risk-1:an är helt värdelös.)
* Risk-2:an är obligatorisk för att de ska tjäna pengar. Rolig, men jag tror att enda kravet trafikskolorna har på sig är inbromsning från 70, vilket ändå testas i manöverdelen av uppkörningen.
Bonus: Som privatist måste man ha godkänt teoriprov innan man får boka uppkörning. Och får att få skriva teoriprov måste man ha gjort Risk-1:an och Risk-2:an. Med andra ord är det inte så mycket kvar av säsongen, och att få en tid för uppkörning kan vara väldigt svårt. Trafikskolor får boka uppkörningar utan att ens namnge elever. (Därav kan man bli ”tvingad” att gå med på att hyra deras mc för 1600 kr för att få en uppkörningstid.)
Du skriver följande ” enda kravet trafikskolorna har på sig är inbromsning från 70, vilket ändå testas i manöverdelen av uppkörningen.... Vilket inte stämmer, jag och många andra som jag känner fick aldrig göra någon inbromsning från 70 på våra uppkörningar..
Så om du ska komma med gliringar så kom med nått so stämmer till 100%..
I övrigt kan jag lägga till på listan att en körskola kan övningsköra med handledare i bil, men för privat övningskörning måste handledaren antingen sitta bakom eller på annan mc. Detta antagligen för att många föräldrar fått körkort för mc tillsammans med bilkörkortet, och då skulle ju körskolorna förlora intäkter om föräldern kan sitta i en bil bakom...
Gäst, gud så dumt sagt!! Man får tydligen inte ha en annan åsikt än att Sverige är fantastiskt på allt ! Tycker också att det är dyrt om man jämför med England där jag bor men så är skatterna på helt annorlunda nivåer .
Jag tycker inte att det kostar så himla mycket om man ser vad man får för pengarna.
Jag betalar hellre lite mer för att få en säker och korrekt utbildning än att få utbildning och därmed vara en betydligt farligare förare. Sedan kan man ju hålla nere kostnaden om man kör mycket privat och tar bara någon körlektion då och då för att se så att man håller utbildningsplanen.
Fast det är mycket ändå för en lektion. En timme ca 1000 kr. Snitt 15 lektioner, 15000 kr plus riskutbildning ytterligare 3k. Sen lån av bil + teoriprov,körprov ca 2300 kr så landar på 17300. Inte alla som har råd med dom summorna
Fast det är mycket ändå för en lektion. En timme ca 1000 kr. Snitt 15 lektioner, 15000 kr plus riskutbildning ytterligare 3k. Sen lån av bil + teoriprov,körprov ca 2300 kr så landar på 17300. Inte alla som har råd med dom summorna
Menar så klart 20k. Surt om man är fattig och inte har talang för körning