Start > Körkortsforum > För en förälder följa med på u…

För en förälder följa med på uppkörningen?

Gäst 2019-01-05 22:35 ! Citera #
Hej, det är så att jag snart har uppkörning igen och undrar om man kunde ha med sig en förälder i baksätet under uppkörning. Inga av mina föräldrar är handledare, men dem har en kompis som hjälper mig privat. Jag kuggade sist men fick inte jättebra förklaringar till varför jag kuggade, så jag tänkte att en av mina föräldrar kunde vara med och observera min uppkörning eftersom min handledare är på semester.

Är detta tillåtet? Sålänge dem är knäpptysta och är bara där för att observera? Jag har läst runt på nätet men det är ingen som har ett svar.
Matilda 2019-01-06 00:18 ! Citera #
Hej det är helt okej att ta med sig en förälder eller annan person som åker med i baksätet. När jag kuggade nämnde t.om inspektören att det är vissa som gör så för att dom blir mindre nervösa då att inte sitta själv med inspektören samt precis som du säger kan det hjälpa om man kuggar och ska fortsätta öva privat sen.

Lycka till
Gäst 2019-01-06 03:03 ! Citera #
Matilda 2019-01-06
Hej det är helt okej att ta med sig en förälder eller annan person som åker med i baksätet. När jag kuggade nämnde t.om inspektören att det är vissa som gör så för att dom blir mindre nervösa då att inte sitta själv med inspektören samt precis som du säger kan det hjälpa om man kuggar och ska fortsätta öva privat sen.

Lycka till
Är det säkert då? Jag har fått väldigt många olika blandade svar angående detta. Vissa säger att föräldern måste vara en handledare och vissa säger att bara körläraren/ingen alls får vara närvarande under uppkörningen.
Kevin 2019-01-06 11:54 ! Citera #
Hej!

Jag kan nämna att jag inte fick ta med förälder, när jag kom till min uppkörning sa han tyvärr får ingen följa med på uppkörningen, så farsan fick vänta vid trafikverket tills uppkörningen var utförd.

Däremot fick jag reda av inspektören att vissa tillåter det, så det beror på vem du får.

Lycka till på uppkörningen!!
Gäst 2019-01-06 14:11 ! Citera #
Gäst 2019-01-06
Är det säkert då? Jag har fått väldigt många olika blandade svar angående detta. Vissa säger att föräldern måste vara en handledare och vissa säger att bara körläraren/ingen alls får vara närvarande under uppkörningen.
Ja det är tillåtet, men det är nått som tyvärr inspektören själv väljer...
Men du får alltid ha med dig någon i baksätet, men sedan är det inte säkert att inspektören tillåter det..
Så det är lite olika från inspektör till inspektör...
Men tillåtet är det..
Gäst 2019-01-06 14:59 ! Citera #
Tror faktist att det är till mer skada än nytta, kan ju tolkas som att du är väldigt osäker av inspektören. Kör själv, lyssna på vad han säger ellet varför inte spela in med mobilen istället.
Gäst 2019-01-06 15:13 ! Citera #
Och innan nån feltolkar det så menar jag naturligtvis att spela in ljud med mobilen i fickan, inte handhållandes under uppkörningen ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest