Start > Körkortsforum > Behöver tips på motorbroms

Behöver tips på motorbroms

Gäst 2019-01-05 20:14 ! Citera #
Hej, jag är rätt så tidigt inne i min utbildning och undrar hur man motorbromsar? Jag har uppfattat det såhär : om jag t.ex. Kör 60km/h på växel 5 och har 200m kvar till nästa korsning då jag ska svänga höger- släpper jag gasen till den går ner till ca 40-45km/h och växlar sedan ner till 3 samtidigt som jag möter med lite gas, och sedan släpper gasen för att få ner den till under 20km/h och växlar till 2 innan jag svänga till höger.... stämmer detta? Om inte så uppskattar jag en bättre förklaring

Har även lite frågor om hastighet och växel, vilken växel ska man ha vid en hastighet? Växel 1- för att rulla bilen, växel 2 används Vid 30-35km/h, växel 3 används från 40 till 60 km/h, växel 4 används vid 60km/h (högre elr mindre), växel 5 vid 70km/h och högre? Resten är på växel 6? Jag förstår inte riktigt detta än, och givetvis spelar det som roll om det finns upp eller nedförsbackar, men jag pratar just nu om jämn mark.

Uppskattar om ni kan rätta mig eller ge mig tips angående detta, tack så mkt
Gäst3 2019-01-06 14:01 ! Citera #
Gäst 2019-01-05
Hej, jag är rätt så tidigt inne i min utbildning och undrar hur man motorbromsar? Jag har uppfattat det såhär : om jag t.ex. Kör 60km/h på växel 5 och har 200m kvar till nästa korsning då jag ska svänga höger- släpper jag gasen till den går ner till ca 40-45km/h och växlar sedan ner till 3 samtidigt som jag möter med lite gas, och sedan släpper gasen för att få ner den till under 20km/h och växlar till 2 innan jag svänga till höger.... stämmer detta? Om inte så uppskattar jag en bättre förklaring

Har även lite frågor om hastighet och växel, vilken växel ska man ha vid en hastighet? Växel 1- för att rulla bilen, växel 2 används Vid 30-35km/h, växel 3 används från 40 till 60 km/h, växel 4 används vid 60km/h (högre elr mindre), växel 5 vid 70km/h och högre? Resten är på växel 6? Jag förstår inte riktigt detta än, och givetvis spelar det som roll om det finns upp eller nedförsbackar, men jag pratar just nu om jämn mark.

Uppskattar om ni kan rätta mig eller ge mig tips angående detta, tack så mkt
Man kan göra så som du skriver när det gäller motorbromsning, men du kan även växla ner till 4:ans växel när du släpper gasen vid 60 km/h, se dock till att släppa upp kopplingen sakta. Sedan när du är runt 40 km/h så gör du samma sak när du ska växla ner till 3:ans växel.

Hastighet och växlar
1:ans växel är en ren start växel, och ska bara användas för att få rull på bilen, så du kan växla till 2:an efter bara ett par billängder, då håller bilen en hastighet runt 20 km/h, 3:ans växel kan du slänga i när du är runt 30 km/h, 4:ans växel runt 40 km/h, 5:ans växel växel runt 50-55 km/h och 6:ans växel använder du i all övrig hastighet som är fortare än 60 km/h...
Du ska alltid försöka använda så hög växel som möjligt, det är bra för både miljön och bensinåtgången :D
Gäst 2019-01-06 23:37 ! Citera #
Generellt så hög växel som möjligt.

Motorbroms fungerar riktigt bra vid planerad körning.

Då man ser att lägre hasrighet kommer löngre fram, nedförsbacke mm..

Motorbromsa ofta sk ”ghost clutch”, sliter på kopplingen i onödan då man slirar på den i onödan hela tiden..ska undvikas...

Man ska inte ha foten på kopplingen o slö trycka på den, vänster foten ska vila på stödet.

Tänk på att trafiksäkerhet går före eco driving......ska du ner i hastighet o det är mer bråttom så skit i motorbroms...det är bromsen som gäller....inget annat.

Motorbroms som jag nämde tidigare lämpar sig i planeringen i god tid....då är den kalas.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo