Start > Körkortsforum > Koll av bil innan uppkörning

Koll av bil innan uppkörning

Hanna 2019-01-03 18:33 ! Citera #
Hej! Jag ska snart köra upp. Innan uppkörningen ska man ju göra någon slags koll, kolla motorolja eller spolarvätska osv. Eller något annat! Vet ni vad för olika slags saker det kan komma och hur man ska förbereda sig?
Gäst 2019-01-03 18:51 ! Citera #
Det kan komma väldigt olika saker, men det är bra om du har koll på alla ljus, vätskor, vindtorkare, hjulinställningar (djupet, fälgen, lufttrycket osv), brom- och styrservo, om parkeringsbromsen fungerar, fotbromsen, AC (alltså för att få bort dimma från bak o fram ruta) och sist men inte minst, inställningen på ditt säte (sitter du bra? När du fram till ratten? Är det bekvämt? Ser du bra fram?) och speglarna givetvis. Glöm inte heller hur bilbälten ska sitta och dra hårt i den för att kunna bekräfta att det kan hålla emot dig vid fall av olycka. Kolla gärna mer på youtube, sök bara på säkerhetskontroll bil och första video som poppar upp (en video men en svart bil tror jag).
Gäst 2019-01-03 18:53 ! Citera #
Inspektören kommer givetvis inte be dig säkerhetskontrollerna alla dessa punkter, men dem kanske säger ”Nu vill jag att du kollar helljus, parkeringsljus och om bromsservon funkar, efter det åker vi”
Gäst 2019-01-03 19:41 ! Citera #
Hanna 2019-01-03
Hej! Jag ska snart köra upp. Innan uppkörningen ska man ju göra någon slags koll, kolla motorolja eller spolarvätska osv. Eller något annat! Vet ni vad för olika slags saker det kan komma och hur man ska förbereda sig?
”Innan uppkörningen ska man ju göra någon slags koll.”
Ursäkta mig nu, men du verkar ju inte ett dugg seriös om du inte vet om att det heter ”Säkerhetskontroll”
Hanna 2019-01-04 03:20 ! Citera #
Gäst 2019-01-03
”Innan uppkörningen ska man ju göra någon slags koll.”
Ursäkta mig nu, men du verkar ju inte ett dugg seriös om du inte vet om att det heter ”Säkerhetskontroll”
Nae, bara för jag inte skrev det absolut rätta namnet är jag oseriös. Snälla, tack och hej
Gäst. 2019-01-04 09:55 ! Citera #
Sammanfatta snyggt.

Länk )

https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
okänd 2019-01-24 21:30 ! Citera #
Under säkerhetskontrollen så fick jag bara spola fram och bak rutorna med spolarvätska och så var säkerhetskontrollen klar. Jag hade mycket tur kan jag lätt säga.
Gäst2 2019-01-24 22:36 ! Citera #
Jag måste ha fått värdens lättaste säkerhetskontroll idag på min uppkörning..
Allt jag fick göra var att dra på fläkten och visa vart reglaget satt till värmen... Sedan vart det klart :D
Snacka om soft 8-)
Sanna 2019-01-26 11:41 ! Citera #
När jag körde upp skulle jag kolla bromsservo och styrservo å sen var det bara att åka.
Gäst 2019-01-27 19:01 ! Citera #
De blandar ofta...en del tar npnting...en del ber en kontrollera bilen några punkter...en del gör inget alls...så det varierar.

Körde upp i en sprillans ny Volvo...sa att jag skulle bara kolla ljusen, broms osv...fick snabbt svar...skit i det...kör bara...

Samt det regnade den dan :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov