Start > Körkortsforum > Kuggad igen

Kuggad igen

ullis2515 2019-01-02 14:32 ! Citera #
Min dotter kuggade sig för andra gången i dag alldelens förkrossad .
Åker på planerad körning. Någon som har tips någon bra film att kolla på ?
Hon tycker inte körskolan lär hon detta o tycker körlektioner ej ger något
/Ullis
Lastbilstjejen 2019-01-02 14:39 ! Citera #
ullis2515 2019-01-02
Min dotter kuggade sig för andra gången i dag alldelens förkrossad .
Åker på planerad körning. Någon som har tips någon bra film att kolla på ?
Hon tycker inte körskolan lär hon detta o tycker körlektioner ej ger något
/Ullis
Tråkigt att hon kuggade igen :(
Men planerad körning är när man placerar bilen i rätt körfält och har bra blick i alla speglarna men även långt framåt så man ser vad som händer framför en själv, samt att man vet när man ska svänga och därmed veta när man ska börja motorbromsa/broms.
Och jag är rätt säker på att din dotters körskola har lärt henne vad planerad körning är, men hon kanske har svårt att förstå vad dom menar, men då är det din dotters ansvar att fråga vad dom menar så att hon förstår.
Vilken körskola gick hon på?
Kolla på youtube så finns det massor med filmer på vad man ska tänka på inför en uppkörning.

Lycka till!
Börje Kugg 2019-01-02 15:46 ! Citera #
Det kommer naturligt med mer körvana. Ut och öva! Men ett tips är: Är en väg/rondell trafikerad som ni ska in på? Sänk farten i god tid och undvik bromsa för hårt t.ex.
ullis2515 2019-01-02 16:21 ! Citera #
Stod detta på papperet hon fick nu . Uppvisa en rutinmässig manövring . Dina brister visar
*samspela med andra trafikanter * Förutse och identifera risker . visa god uppmärksamhet.
Brister har visat sig i följande situationer
Backning , Cirkulationsplats och infart på landsväg.
Är det backning, cirkulationsplats och infart hon har missat det på ?
Förra gången hon missade fick hon bättre förklarat
/Ulrika
Jesper 2019-01-02 23:01 ! Citera #
Kör automat bara, om det behövs manuell senare så går en uppkörning lättare då rytmen sitter i.
automat 2019-01-03 01:54 ! Citera #
Jesper 2019-01-02
Kör automat bara, om det behövs manuell senare så går en uppkörning lättare då rytmen sitter i.
Hon kuggar på att planera inte på att växla. Har själv kört automat och vi får göra allt en manuell förare får :) .... förutom att växla.
Jesper 2019-01-03 09:29 ! Citera #
automat 2019-01-03
Hon kuggar på att planera inte på att växla. Har själv kört automat och vi får göra allt en manuell förare får :) .... förutom att växla.
Det blir en sak mindre att tänka på, vilket förenklar planering av körning
Lastbilstjejen 2019-01-03 15:09 ! Citera #
ullis2515 2019-01-02
Stod detta på papperet hon fick nu . Uppvisa en rutinmässig manövring . Dina brister visar
*samspela med andra trafikanter * Förutse och identifera risker . visa god uppmärksamhet.
Brister har visat sig i följande situationer
Backning , Cirkulationsplats och infart på landsväg.
Är det backning, cirkulationsplats och infart hon har missat det på ?
Förra gången hon missade fick hon bättre förklarat
/Ulrika
Ja nu förstår jag bättre vad som gällde.
Och du har helt rätt i att hon har brister i dom tre saker som du pratade om.
Allt det där ingår i den så kallade ”planerade körningen”.. Hon ska veta hur det ser ut runt om sin egna bil hela tiden.
Så hon måste ha backat ut när hon inte tittade ordentligt om det var fritt, samma sak när hon kom till en cirkulationsplats, då tror jag att hon hade för hög fart fram mot rondellen och därmed inte anpassade sin egna situation till hur det såg ut i rondellen. Infart på landsväg är jätte viktigt att man då kan läsa av trafiken eftersom hastigheten är betydligt högre där än vad den är när man kör till exempel bara i stan.

Så tyvärr verkar hon inte vara riktigt redo att ha en uppkörning då hennes trafikskola borde kunna läsa av henne att hon har dessa brister, så jag tycker att dom gjorde fel som bokade hennes körprov redan nu. Eller bokade hon själv som privatist?

/Alexandra
Gäst 2019-01-23 23:02 ! Citera #
Min dotter klarade sin uppkörning i dag så glad /Ulrika
Gäst 2019-01-23 23:07 ! Citera #
Gäst 2019-01-23
Min dotter klarade sin uppkörning i dag så glad /Ulrika
Jaha ja... Då har vi ytterligare en trafikfara att hålla koll efter, räcker det inte med snön och halkan? :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 08:41
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo