Start > Körkortsforum > Cirkulationsplats och vänsters…

Cirkulationsplats och vänstersväng

Gäst 2018-12-27 18:17 ! Citera #
Hjälp! Hur ska man köra i en cirkulationsplats om körfältsvisaren innan man kör in i cirkulationsplatsen visar följande:

vänster körfält: kan användas vid vänstersväng i cirkulationsplatsen

Höger körfält: kan användas vid vänstersväng, högersväng och om man ska rakt fram.

Eftersom man enligt körfältsvägvisare får svänga till vänster i cirkulationsplatsen från höger körfält, ska man då välja detta då man slipper byta körfält i cirkulationsplatsen? Och om man kör i höger körfält och ska svänga vänster, ska man då blinka vänster när man kör i cirkulationsplatsen som man brukar innan man blinker höger när man ska ut?

Eller ska man välja vänster körfält trots att man kan välja båda? tänker att man kanske då innebär en mindre risk för andra?

Tack till den som orkar svara!
Gäst 2018-12-27 18:59 ! Citera #
Hej!
Den som byter fält i cirkulationsplatsen är skyldig att gå efter alla regler som gäller vid körfältsbyte. Blinka i god tid kolla eventuella bilar vid höger sedan byta körfält. Man ska planera körningen i god tid så att man hamnar i det höra körfältet. Vet inte om jag var till någon hjälp:(
Gäst 2018-12-27 19:08 ! Citera #
Tyvärr inte riktigt det jag funderar över men tack ändå! :) Undrar om det är mer lämpligt att välja höger eller vänster körfält i en cirkulationsplats om jag ska svänga vänster och det är tydligt via skyltar att jag får köra i båda körfälten om jag ska till vänster. Någon som vet?
Gäst 2018-12-27 19:23 ! Citera #
Om du ska svänga vänster väljer du vänster körfält. Rakt fram eller höger väljer du höger körfält.
Sara 2018-12-27 21:19 ! Citera #
Sväng vänster = VÄNSTER körfält, du kör rakt in i rondellens vänstra körfält, du byter sedan körfält när du närmar dig utgången. Det finns som en kant som underlättar detta (glömt vad kanten heter) och innan du gör detta byte kolla speglar, blinka höger, döda vinkel, Byt. då hamnar du i högra körfältet igen och du behöver inte tänka på att blinka till höger när du kör ut ur rondellen för blinkersen är ju redan påslagna.
Gäst 2018-12-28 13:56 ! Citera #
Finns lite videos på tuben som sammanfattar detta väldigt bra.

https://youtu.be/nDw2f1J1cec

Och

https://youtu.be/M75DVzrVlZs

Sedan övning....se till att ha koll vad som händer runt bilen, speglar, och håll nere hastigheten lagom fart följ tempot. ;) ...läs av trafiken innan...stressa inte ;)

Hatade själv cirkulationsplatser innan, vart superstressad då jag övningskörde, men föredrar dem mer nu än korsningar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest