Start > Körkortsforum > Låga resultat på körprovet äve…

Låga resultat på körprovet även för auktoriserade trafikskolor år 2018

Börje Kugg 2018-12-27 12:58 ! Citera #
Läser på str.se under kategorin aktuell, sedan under statistik i dokumentet
”Andel godkända körprov B inkl omprov, riket totalt samt trafikskola och privat” att enbart 64,52 % av bokade prov genom trafikskolor godkänns, att jämföra med siffran 84,51 % år 2000.


Man hör mycket kritik om att privatister är de som orsakar långa köer i förarprövningssystemet, men uppenbarligen har trafikskolorna blivit sämre på att få sina elever godkända också!
Börje Kugg 2018-12-27 12:59 ! Citera #
Var er trafikskola dålig?


Tyck till!
Gäst3 2018-12-27 13:20 ! Citera #
Problemet ligger inte hos trafikskolorna, utan det har att göra med att deras elever bokar själva och även uppger vilka skola dom har kört för. Det registreras av inspektören när man kommer till uppkörningen, och därmed får den aktuella körskolan en plump i deras uppkörningsstatistik när aspiranten kuggar.

Min körskola var skitbra!
Hade två olika lärare och bägge var super bra och jätte tydliga med vad vi skulle öva på och vad dom förväntade sig att jag skulle kunna visa upp innan det vart något prov bokat..
Börje Kugg 2018-12-27 13:31 ! Citera #
”Problemet ligger inte hos trafikskolorna, utan det har att göra med att deras elever bokar själva och även uppger vilka skola dom har kört för. Det registreras av inspektören när man kommer till uppkörningen, och därmed får den aktuella körskolan en plump i deras uppkörningsstatistik när aspiranten kuggar. ”

Det stämmer verkligen inte!

Provet registreras som bokat via trafikskola enbart om bokningen görs från en trafikskola.
Börje Kugg 2018-12-27 13:36 ! Citera #
För övrigt tar många privatister även några lektioner hos trafikskolor, men de som kommer till uppkörning via trafikskolan har gått igenom hela kursplanen - ändå godkänns enbart 65 %.

Det är oroväckande!
Matilda 2018-12-27 13:45 ! Citera #
Min trafikskola var inte bra. I alla fall inte läraren, trafikskolan var nystartad och dom hade då bara en lärare. Jag var dum och köpte ett paket på lektioner.

Inlärningssvårigheter och en nystartad trafikskola var ingen bra kombo , då det kändes som dom ville att allt skulle gå snabbt. Det kändes som om jag förstörde deras statistik. Det kändes som om dom tyckte jag tog för många lektioner. Bokade uppkörning till mig fasten jag inte kände mig redo. När jag kuggade sa läraren ” jag visste att du inte skulle klara det ”

Jag bytte Skola. Allt blev bättre.
Amelia 2018-12-27 15:43 ! Citera #
Min körskola ville inte boka körprov till mig då jag skulle ”förstöra” deras statistik. Avbokade mina 5 lektioner jag hade kvar där, gick hem och gick in på trafikverket och bokade uppkörning privat. Fick godkänt på första försök, som ”privatist” enligt trafikverket, trotts att jag inte tagit en enda lektion privat. :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor