Start > Körkortsforum > Snö på skyltarna

Snö på skyltarna

Jenny 2018-12-20 17:08 ! Citera #
Hej jag undrade vad som gäller när det är snö på tex en hastighetsskylt? Om jag tex kör på en 70 sträcka sen kommer en skylt som är helt täckt av snö där det står 50 km/t. Är det 70 eller 50 som gäller?
Tack!
Gäst 2018-12-20 20:48 ! Citera #
Bashastighet....

Klippt o klistrar text......

----------------------

Vad är bashastigheten inom och utanför tätbebyggt område?

Inom tätbebyggt område är bashastigheten 50 km/h och på landsvägar är den 70 km/h.

Bashastighet är den hastighet som generellt gäller, så länge det inte finns skyltar som anger annan hastighet. Skulle det till exempel saknas skyltar på en landsväg är det 70 km/h som gäller
---------------------------

Tänk på att inom tätbebygt område ofta är 30 med...även 40...så heads up där, ex skolor...dagis...mkt villor...farthinder...de ger direkt om att det är 30 som gäller......

Better to be safe than sorry.

Ingen vill ju krocka eller köra på nån.

Gäller att anpassa hastigheten.

Hoppas du greppa vad jag menar ;)
Lucky 2018-12-20 20:55 ! Citera #
Nja!? Vem säger att det skulle vara en hastighetsskylt, det skulle kunna vara en annan skylt du ser, ett enkelt knep kan vara om det är snö på skyltar vad gäller hastiget är att om det råder ny hastighet så finns det alltid 2 skyltar på var sida om vägen som talar om att det är ny hastighet, bibehållen hastighet är alltid en skylt, men skulle det vara så att 2 skyltar är täckta av snö så får man titta på vägen framför sig, tex om man närmar sig en cirkulationplats eller en vägkorsning eller en plankorsning, då får man anta att det råder 50 km just där, man får titta lite hur det set ut helt enkelt.
Gäst 2018-12-20 21:05 ! Citera #
Lucky 2018-12-20
Nja!? Vem säger att det skulle vara en hastighetsskylt, det skulle kunna vara en annan skylt du ser, ett enkelt knep kan vara om det är snö på skyltar vad gäller hastiget är att om det råder ny hastighet så finns det alltid 2 skyltar på var sida om vägen som talar om att det är ny hastighet, bibehållen hastighet är alltid en skylt, men skulle det vara så att 2 skyltar är täckta av snö så får man titta på vägen framför sig, tex om man närmar sig en cirkulationplats eller en vägkorsning eller en plankorsning, då får man anta att det råder 50 km just där, man får titta lite hur det set ut helt enkelt.
Jupp.....jag som.skrev innan.

Du har helt rätt..

Två skyltar på vardera sida vägen är ny hastighet....och precis som skrev mer.

Bomma lägga till den där. :)
Lucky 2018-12-20 21:20 ! Citera #
Gäst 2018-12-20
Jupp.....jag som.skrev innan.

Du har helt rätt..

Två skyltar på vardera sida vägen är ny hastighet....och precis som skrev mer.

Bomma lägga till den där. :)
Om man är riktig laglydig och nogrann så kan man ringa vägverket och tala om att skyltar är täckta av snö, liksom om det är glashalt på vissa ställen, sveriges radio p3 kan man också ringa och varna
Gäst 2018-12-20 21:28 ! Citera #
Lucky 2018-12-20
Om man är riktig laglydig och nogrann så kan man ringa vägverket och tala om att skyltar är täckta av snö, liksom om det är glashalt på vissa ställen, sveriges radio p3 kan man också ringa och varna
Inom vissa kommuner så är det kommunen själva som ska hålla hastighetsskyltar rena från snö.
Så är det här där jag bor, så då spelar det ingen roll hur många gånger jag ringer vägverket, man blir ändå bara tillsagd att ta kontakt med kommunen :)

Och sedan är väl trafikinformationen i Sveriges Radio P4 (020-999 444)
Lucky 2018-12-22 21:00 ! Citera #
Gäst 2018-12-20
Inom vissa kommuner så är det kommunen själva som ska hålla hastighetsskyltar rena från snö.
Så är det här där jag bor, så då spelar det ingen roll hur många gånger jag ringer vägverket, man blir ändå bara tillsagd att ta kontakt med kommunen :)

Och sedan är väl trafikinformationen i Sveriges Radio P4 (020-999 444)
Så kan det absolut vara
Gäst 2018-12-23 14:12 ! Citera #
Lucky 2018-12-20
Nja!? Vem säger att det skulle vara en hastighetsskylt, det skulle kunna vara en annan skylt du ser, ett enkelt knep kan vara om det är snö på skyltar vad gäller hastiget är att om det råder ny hastighet så finns det alltid 2 skyltar på var sida om vägen som talar om att det är ny hastighet, bibehållen hastighet är alltid en skylt, men skulle det vara så att 2 skyltar är täckta av snö så får man titta på vägen framför sig, tex om man närmar sig en cirkulationplats eller en vägkorsning eller en plankorsning, då får man anta att det råder 50 km just där, man får titta lite hur det set ut helt enkelt.
Tyvärr är det inte alltid 2 skyltar vid ny hastighet. Vet ett flertal ställen bara här i närområdet där det blir ny hastighet trots endast en skylt.
Örebro 2018-12-23 15:40 ! Citera #
Gäst 2018-12-23
Tyvärr är det inte alltid 2 skyltar vid ny hastighet. Vet ett flertal ställen bara här i närområdet där det blir ny hastighet trots endast en skylt.
Det är samma hos oss där vi bor, strax utanför samhället så blir det en fartökning från 40 till 80 km/h.
Men det sitter bara en skylt uppsatt, vet fler ställen häromkring där det bara sitter en skylt uppsatt.
Emil 2018-12-25 16:47 ! Citera #
Ibland så faller snön av en 8 så det ser ut som en trea. Då tror man det är 30, inte 80.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo