Start > Körkortsforum > Berättar allt för ett lyckad k…

Berättar allt för ett lyckad körkort i handen så enkelt det bara går!

Gäst 2018-12-19 12:32 ! Citera #
Detta lär bli långt, och jag hoppas att det blir läsvärt, ta till er detta vetja och jag hoppas att det hjälper er mycket! :)

Jag har läst allt möjligt här i forumet, att de flesta kuggar hit och dit, är nervösa som tusan, och helt enkelt inte är redo.
Hur tror ni då att det lär gå på en uppkörning där ni har en rutinerad inspektör som sitter bredvid dig ENBART för att se hur du kör i ungefär 30 minuter?

Min story - När jag började med min resa till körkortet, då bokade jag 10 lektioner med min körskola. Efter dessa lektioner så gick jag hem och funderade på om körkortet verkligen är för alla. Jag kände mig värdelös, körläraren fick ingripa gång på gång och jag kände att jag verkligen sög på att köra en bil. Allt gick åt skogen.
Jag ville bara sluta köra, och det gjorde jag i 2 månader.
Efter dessa 2 månader blev det att köra privat och få upp självförtroendet, Körkortet ÄR till för alla! Ingen föddes till att bli en utmärkt förare, alla har fått sin träning. Vissa är lata medans andra går in för det och klarar det. Jag var den lata utan självförtroende.

Körde privat i 2 veckor, varje dag, ca 30 minuter om dagen, blev bättre och bättre för varje gång. Ett tips är att läsa teori innan du går ut och kör bil. Det hjälper riktigt mycket!
Kör du bil utan att kunna teorin så kan det bara gå åt skogen. Du kan ju inga regler, men du kan köra bil.

Efter dessa 2 veckor, bokade jag 10 lektioner med körskolan. Min körlärare bad mig prata högt om vad jag ser ute på gatorna och vart jag kör, vart jag ska svänga och lite så. En muntlig körlektion helt enkelt. DET NI, det är nog det starkaste tipset jag kan ge er. Teori och körning i en och samma gång. Och jag märkte då att det blev mycket enklare att köra bil. Körkortet kändes inte långt borta efter dessa 10 lektioner.

Nu har det gått 3 månader ungefär. Jag gick från att ge upp körkortet, till att få ett starkt självförtroende och började redan nu träna inför min uppkörning. Jag var riktigt nervös varje gång jag körde bil med tanke på detta (Som ni alla är när ni gör uppkörning)
Jag körde privat i 2 veckor till. Varje dag, 30 minuter. 30 minuters läsning av teori innan jag gick ut och körde.
Köpte därefter 5 lektioner hos körskolan. När jag hade mina 5 lektioner med körskolan så vart körläraren imponerad. Han sa att jag var redo för att boka teori och uppkörning. Jag bjöds på blommor och choklad med tanke på min utveckling. Snacka om att jag hade världens skönaste gäng på körskolan!
Nu var mitt självförtroende på topp. Min uppkörning var 1 månad ifrån.
Blev att boka 4 lektioner till. 2 Så kallade uppkörnings-Fejk där jag ska göra min uppkörning i Hisingen.

För er som hört om Hisingen, så vet ni om att det är riktigt svårt och alla kuggar i princip. Trots detta bokade jag min där.
Mina uppkörnings-Fejk gick dåligt första gången där jag skulle bli kuggad med tanke på en farlig vänstersväng på landsväg. Andra gick utmärkt och körkortet skulle vara i hamn.
Jag var inte ett dugg nervös inför detta. Jag kände mig REDO, precis som ni alla ska vara! Jag fick en boost. Jag kunde knappt vänta på min uppkörningstid.
Jag ville köra upp DIREKT. Så redo var jag!

Dagen är kommen. Jag skulle ha uppkörning under eftermiddagen på Hisingen.
Jag var inte ett dugg nervös dagarna innan, och inte heller under uppkörningen.
Jag var helt enkelt redo.
Jag gick från att ha världens sämsta självförtroende och gav upp körkortet i 2 månader, till att kunna köra bil utmärkt och inte vara nervös alls.

Uppkörningen?
Jag hade riktigt jävla kul.
Körde i 30 minuter, Fick backa runt hörn, och backa in till en parkeringsruta.
Körde i princip överallt.
Körläraren var helt perfekt, snackade gött, anpassade sitt prat till förhållandena ute på vägen, vart det en järnvägskorsning så var han tyst, sen pratade han igen.
Se till att kunna prata lite med körläraren också. Då ser han att du kan hantera flera saker samtidigt. Det är knappast så att du kommer köra bil framöver och vara ensam och knäpptyst.

Mitt tips inför en uppkörning - Träna upp dig till att bli såpass bra att du inte känner att du är nervös över huvudtaget, mest att du bara ser fram emot uppkörningen. Då kommer du fixa det galant!
Jag klarade uppkörningen och teorin på första försöket. Jag trodde alltid att jag skulle kugga flera gånger om.
Resan till det efterlängtade körkortet tog mig ca 5 månader och då var jag en riktigt USEL förare i början.
Hellre träna i 5 månader och ta körkortet utan problem på en gång, än att stressa fram det, må dåligt när man kuggar, och inte är redo eller en bra förare.

Bör tilläggas att jag är en kille på 22 års åldern, för er som har koll så är det svårare för oss att ta körkort med tanke på att vi råkar ut för mest olyckor.

Till er som fortfarande kämpar med körkortet - FORTSÄTT KÄMPA! Körkortet är till för ALLA om ni bara går in för det!
Har ni frågor eller liknande, ställ dem så svarar jag gladligen.

Finns inget skönare än ett körkort i handen. Nu kan jag ta mig vart jag vill utan att vänta på de sena bussarna/spårvagnarna i kylan!

Kram på er alla kämpare! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo